Sokong resolusi terhadap Rusia di PBB, Amerika puji Malaysia

Duta Besar Amerika Syarikat (AS) ke Malaysia memuji kerajaan kerana menyokong resolusi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) yang menuntut Rusia menamatkan pencerobohan ke atas Ukraine.

Brian McFeeters berkata, walaupun semua negara perlu melakukan lebih banyak lagi usaha sehingga krisis itu berakhir, AS gembira kerana Malaysia menyertai lebih 100 negara lain dalam pengundian di PBB pada 2 Mac lalu.

“Kami cukup gembira kerana Malaysia mengundi untuk mengutuk Rusia (atas pencerobohan). Itu sangat penting.



“Malaysia juga menyertai negara lain dalam majlis hak asasi manusia untuk mengeluarkan kenyataan mengutuk Rusia, jadi kami percaya kami mempunyai perkongsian yang baik dengan Malaysia.

“Ia adalah salah satu perkara yang anda tidak boleh lakukan secukupnya sehingga krisis diselesaikan. Kita semua perlu memberi tekanan kepada Rusia dalam apa cara sekalipun,” kata McFeeters kepada pemberita semasa lawatan rasmi tiga hari ke Sabah di sini, hari ini.

Malaysia menjelaskan pendirian rasmi berhubung konflik itu apabila menyertai 140 negara lain dalam mengundi untuk menerima pakai resolusi itu pada Perhimpunan Agung PBB.

“Malaysia mengundi menyokong dan menyampaikan kenyataan berikutan penerimaan resolusi bertajuk ‘Aggression against Ukraine’ pada Sidang Khas Kecemasan (ESS) ke-11 Perhimpunan Agung PBB hari ini,” kata wakil tetap Malaysia ke PBB dalam satu ciapan.



Resolusi itu menuntut Rusia “segera, sepenuhnya dan tanpa syarat menarik balik semua pasukan tenteranya dari wilayah Ukraine berdasarkan sempadan yang diiktiraf antarabangsa”.

Lima negara, iaitu Rusia, Belarus, Syria, Korea Utara dan Eritrea mengundi menentangnya, manakala 35 berkecuali.

Terdahulu, McFeeters berkata, AS melihat tindakan Rusia sebagai “tidak diprovokasi, tidak wajar dan serangan terancang” ke atas Ukraine.

“Jadi saya hanya ingin menjelaskan bahawa kerajaan AS bersolidariti sepenuhnya dengan Ukraine.



“Kami akan terus memberi tekanan dan sekatan dalam setiap cara yang kami boleh (ke atas Rusia) dan kami berharap negara lain akan menyertai kami dalam usaha itu,” katanya.

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929



CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




 

Johor kurang kesedaran politik Islam, Muhyiddin pertahan kenyataan Hadi

Tangmo Nida Dipaksa Layan Nafsu Lelaki VVIP Sebelum Jatuh Bot? [VIDEO]



PRN Johor: PKR melenting, MUDA balas balik

Pedas!! Mas Idayu Kesian Dengan Netizen, Beli Top-up Untuk Benda Bodoh [VIDEO]

 

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker