Timbalan menteri jamin piket Palestin tidak akan diganggu pihak berkuasa

Timbalan Menteri Belia dan Sukan Adam Adli mengumumkan bahawa piket solidariti Palestin selama enam hari di Kuala Lumpur tidak akan diganggu oleh pihak berkuasa.

Ini selepas notis Majlis Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) awal hari ini menolak permohonan Sekretariat Solidariti Palestin (SSP) untuk mendirikan khemah di luar bangunan parkir MAPS – terletak kira-kira 200m dari Kedutaan AS.

“Saya difahamkan bahawa Tian Chua telah bertemu dengan DBKL dan Datuk Bandar, dan saya juga dapat berhubung dengan wakil kepada menteri Wilayah Persekutuan (Dr Zaliha Mustafa) yang telah menyatakan (mereka) diberi pesan supaya (piket) tidak diganggu,” katanya ketika berucap di hadapan kira-kira 40 orang yang hadir malam ini.



Pada kira-kira jam 11.30 pagi hari ini, sepasukan penguat kuasa DBKL di lokasi memberitahu Malaysiakini tidak ada sebarang arahan diterima untuk mereka membongkar khemah yang ada di lokasi tersebut.

Seorang penguat kuasa kanan yang terlibat dengan jurucakap SSP Tian Chua menyatakan bahawa kumpulan itu boleh meneruskan rancangan mereka di tapak itu sehingga Ahad.

Bagaimanapun, beberapa jam kemudian, Tian Chua menerima notis DBKL yang menolak permohonan mereka untuk mendirikan khemah berhadapan bangunan MAPS di Jalan Tun Razak.

Dalam surat itu, yang dilihat oleh Malaysiakini, DBKL berkata khemah itu boleh mengganggu premis dan kawasan perumahan berhampiran, menyebabkan kesesakan lalu lintas, dan mengancam keselamatan orang ramai.



Bagaimanapun, DBKL berkata mereka sedia mempertimbangkan cadangan di lokasi lain untuk mengadakan piket itu

Turut hadir di lokasi piket malam ini ialah Ketua Pemuda Umno Dr Akmal Salleh, bekas menteri pendidikan Maszlee Malik, bekas pengerusi Bersih Ambiga Sreenevasan dan aktivis Hishamudin Rais.

Maszlee, Ambiga, Hishamudin bersama bekas ahli parlimen Petaling Jaya Maria Chin Abdullah turut bersama-sama menyanyikan lagu ‘Happy Xmas (War Is Over)‘ nyanyian John Lennon sebagai solidariti dengan Palestin.

Malam tadi, SSP melancarkan protes yang bermula dengan perarakan dari masjid Tabung Haji berhampiran, dan penganjur mengumumkan akan mengadakan “sekatan” simbolik selama enam hari sehingga tahun baharu.



Piket itu adalah sebagai tindak balas kepada usaha veto AS oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk mendesak gencatan senjata di Gaza di tengah-tengah serangan berterusan oleh Israel.

Bilangan peserta piket dijangka berbeza sepanjang hari, dengan perhimpunan mega yang dirancang pada 31 Dis.

Kumpulan kolektif itu terdiri daripada 35 badan sivil, 15 kumpulan pelajar dan 13 parti politik.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Puteri Sarah sudah disunting?



Pelakon biadap, rasa diva sebab ramai followers – Kismah Johari

Muhammad nama paling popular di UK bagi tahun 2023



Aplikasi Al-Inarah menjawab segala kemusykilan agama anda

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker