FBI dakwa serangan siber ke atas Malaysia bermotifkan wang dan politik

FBI dakwa serangan siber ke atas Malaysia bermotifkan wang dan politik

Terdapat peningkatan dramatik dalam jumlah dan kerapatan serangan siber di Malaysia, kata Biro Siasatan Persekutuan Amerika Syarikat (FBI).

Memetik laporan New Straits Tmes, agensi itu berkata serangan tersebut bukan hanya dilakukan oleh penjenayah siber yang bermotif keuntungan, tetapi juga oleh penyangak yang cuba mendapatkan kelebihan ekonomi dan strategik, tanpa mengambil kira jumlah kerosakan akibat tindakan mereka.



Dalam usaha untuk menangani ancaman tersebut, Pengarah FBI, Christopher Wray, baru-baru ini melawat Malaysia untuk memperkukuh kerjasama keselamatan siber dan memperdalam kerjasama antara biro dengan agensi penguatkuasaan undang-undang tempatan dan agensi keselamatan.

Lawatan tersebut merupakan satu peristiwa penting kerana Wray adalah pengarah FBI pertama yang menjejakkan kaki di negara ini sejak tahun 2002.

Bercakap kepada New Straits Times, Wray berkata, beliau memutuskan untuk membuat lawatan tersebut kerana FBI menganggap Malaysia sebagai salah satu rakan keselamatan dan undang-undang yang paling penting.

“Saya dapati bahawa adalah penting dalam peranan saya sebagai pengarah FBI untuk melawat rakan-rakan undang-undang dan keselamatan terpenting kami seperti Malaysia.



“Matlamatnya adalah untuk memperkukuhkan kerjasama yang sudah utuh dan melakukan lebih banyak lagi bersama dalam melawan bahaya yang memberi impak kepada kedua-dua negara… perkara seperti jenayah siber, perisikan balas, ancaman pengganasan balas, pemangsa kanak-kanak dan sebagainya.

“Lawatan ke sini adalah keutamaan dan saya sangat teruja untuk menghadiri lawatan ini. Saya adalah pengarah FBI pertama yang melawat Malaysia sejak tahun 2002,” katanya dalam temu ramah eksklusif di Kedutaan Besar Amerika Syarikat di sini.

Wray berkata, lawatannya di Malaysia menunjukkan betapa pentingnya kemitraan FBI dengan agensi penguatkuasaan undang-undang di Malaysia.
“Saya sangat bersyukur kepada rakan-rakan kami di sini… polis Malaysia, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Pejabat Peguam Negara (A-GC), antara lain.

“Tentu saja, kami juga bertemu dengan Menteri Dalam Negeri dan saya bersyukur kepada semua mereka atas keramahan dan hubungan kerja yang rapat untuk menjaga keselamatan kedua-dua negara,” katanya, menggambarkan mesyuarat tersebut sebagai sangat produktif, dan ia telah mengukuhkan ikatan antara FBI dan agensi keselamatan di Malaysia.



Dalam pada itu, Wray mendakwa, penggodam dari China tersenarai sebagai kumpulan yang paling banyak melakukan penggodaman pada skala besar.

“Mereka mempunyai program penggodaman yang lebih besar daripada setiap negara besar lain yang digabungkan.

“Dan China tidak hanya menggodam dengan skala besar, tetapi mereka menyebabkan kerosakan tanpa mengira impak untuk mendapatkan apa yang mereka inginkan, kadang-kadang menyerang ribuan mangsa dalam satu kempen siber tunggal,” dakwanya lagi.

Bagaimanapun, media tersebut memetik Kerajaan China sebagai berkata, dakwaan tersebut tidak berasas, dan adalah sesuatu yang mustahil untuk dilakukan.



“China telah mengambil tindakan yang tegas dan konkrit untuk menjaga keselamatan sibernya. Kami telah menentang dan membanteras semua bentuk kecurian siber selama ini.

“China bersedia bekerjasama dengan semua negara untuk mengukuhkan kerjasama antarabangsa mengenai keselamatan siber dan bidang berkaitan, bagi membina ruang siber yang lebih inklusif, makmur, aman, selamat, sama rata dan inklusif,” kata Kedutaan Besar China dalam laporan tersebut. Aw

FBI dakwa serangan siber ke atas Malaysia bermotifkan wang dan politik

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Sumpah 2 mahaguru silat ternama, Allahyarham Omardin dan Meor Abdul Rahman

Akhirnya Daim disiasat atas dakwaan rasuah & pengubahan wang haram



Mercedes ‘Avatar’ hanya pandu pakai ‘niat’

Pakar bedah tumbuk pesakit semasa pembedahan [VIDEO]

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker