Anwar ‘sound’ Menteri dan Timbalan supaya kerap ‘turun padang’

LABUAN – Menteri atau timbalan menteri berkaitan pembangunan sosioekonomi di Labuan diarahkan untuk membuat lawatan kerja ke Wilayah Persekutuan ini setiap minggu atau selang seminggu, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau berkata, lawatan kerja oleh menteri-menteri atau timbalan menteri ini adalah bagi mencari jalan penyelesaian kepada pelbagai isu rakyat dan ekonomi di pulau bebas cukai ini.

“Mesyuarat Jemaah Menteri baru-baru ini telah memutuskan menteri atau timbalan menteri mesti ke Labuan setiap minggu atau selang seminggu untuk menyelesaikan pelbagai permasalahan di Labuan,” katanya ketika berucap di Majlis Ramah Mesra Perdana Menteri di Dewan Konvensyen Ujana Kewangan Labuan hari ini.



Bagi penyelesaian jangka-panjang gangguan bekalan elektrik di Labuan, beliau berkata, Kerajaan Persekutuan bercadang supaya Petroliam Nasional Bhd (Petronas) untuk membangunkan janakuasa baharu bagi menyelesaikan gangguan bekalan elektrik di pulau ini.

Anwar (tengah) bersalaman bersama kakitangan awam yang hadir pada Majlis Ramah Mesra Bersama Perdana Menteri di Dewan Konvensyen Ujana Kewangan Labuan hari ini. - Foto Bernama
Anwar (tengah) bersalaman bersama kakitangan awam yang hadir pada Majlis Ramah Mesra Bersama Perdana Menteri di Dewan Konvensyen Ujana Kewangan Labuan hari ini. – Foto Bernama

 

“Kita akan arahkan Petronas untuk membangunkan janakuasa yang baharu dengan kaedah laluan pantas bagi penyelesaian gangguan bekalan elektrik,” katanya.

Anwar berkata, kerajaan lebih memberi keutamaan pemilihan pelaksanaan pembangunan janakuasa ini melalui sistem tender, namun melihat kepada keupayaan dan kredibiliti Petronas, ianya tidak akan menimbulkan keraguan seperti wujudnya isu komisen atau kepentingan pihak-pihak tertentu.



Beliau berkata, apabila siap nanti, janakuasa baharu itu akan membantu kapasiti aliran kerja Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) yang kini adalah operator pengendali bekalan elektrik di Labuan.

Dalam pada itu, Perdana Menteri juga mengarahkan satu mesyuarat pihak berkuasa tempatan di sini diadakan pada minggu hadapan bagi mencari penyelesaian isu gangguan bekalan air dan elektrik. –

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Daiyan Trisha dicium Hun Haqeem, netizen naik minyak

Nampak macam mak awak ke, tanya Leona



Aku bersumpah tiada lagi kelahiran lelaki dalam keluarga kau – Bekas menantu Zainal Abidin

Anak Nazir Razak ‘kurang senang’ dengan perkahwinan baru ayahnya



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker