Dakwaan merogol adalah cubaan Israel fitnah dan cemar reputasi Hamas

Pejuang Hamas menafikan sekeras-kerasnya dakwaan rogol dan keganasan seksual yang dilemparkan Israel semasa serangan pada 7 Oktober lalu dan menyatakan ia sebagai ‘pembohongan tidak berasas’.

Kenyataan Hamas dikeluarkan beberapa hari selepas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyatakan, pihaknya ‘bimbang mengenai laporan kekejaman berasaskan jantina’ semasa serangan ke atas Israel.

Polis Israel berkata, mereka telah mengumpul ‘bukti’ keganasan seksual oleh Hamas yang menyerbu kediaman dan pangkalan tenteranya.



Bagaimanapun, Hamas menepis dakwaan berunsur fitnah itu dengan menyatakan ia sebahagian kempen Zionis mempromosikan pembohongan tidak berasas dan memburukkan pejuang Palestin.

Hamas turut menolak dakwaan oleh wanita dan kumpulan penyokong sebagai sebahagian daripada siri pembohongan Israel sejak bermulanya perang.

Di Israel, pegawai kanan polis, Shelly Harush memberitahu penggubal undang-undang minggu lalu bahawa penyiasat telah mengumpul lebih 1,500 keterangan daripada saksi, pakar perubatan dan pakar patologi.

Harush mendakwa wanita muda yang ditelanjangkan di atas pinggang dan ke bawah dan kes rogol berkumpulan, pencacatan dan pembunuhan golongan ini.



Seorang saksi yang bercakap mengenai luka pada kemaluan, perut, kaki dan punggung dengan sesetengahnya buah dada dipotong dada atau mengalami luka tembakan.

Wanita PBB, yang dihubungi AFP berhubung kemarahan yang diluahkan oleh wanita Israel dan aktivis undang-undang yang mengadu tidak bertindak berkata, pihaknya menyedari kebimbangan mengenai reaksi organisasi wanita itu.

Badan PBB menambah pegawainya mempunyai lelaki dengan kumpulan wanita Israel untuk mendengar keterangan dari 7 Oktober bagi membantu mereka ‘mendedahkan’ kekejaman itu. – AFP

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Video dakwa BCL, Tiko mabuk di kelab malam tular



Roy Azman, keluarga terbabit kemalangan,kereta rentung (Video)

Dolla dah hilang ‘Melayu’?



Babak ciuman, Hun Haqeem & Daiyan Trisha dikecam netizen

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker