Jurujual buat komunikasi lucah, mahkamah keluar waran tangkap

Mahkamah Sesyen di sini mengeluarkan waran tangkap terhadap seorang jurujual selepas gagal hadir bagi sebutan pertama kes pertuduhan membuat dan memulakan komunikasi berbentuk lucah.

Pegawai Pendakwa Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Siti Hajar Sulaiman berkata, perintah waran tangkap terhadap Muhammad Iqyyum Basri, 25, itu dikeluarkan Hakim Mahkamah Sesyen Ahmad Fadhli Mahmud.

Siti Hajar berkata, Muhammad Iqyyum yang beralamat di Negeri Sembilan gagal dihubungi pihaknya untuk hadir ke mahkamah bagi tujuan pendengaran kes tersebut walaupun surat saman telah dikeluarkan pada 18 Mei lepas.



“Sebelum ini dia dapat dihubungi oleh Pegawai Penyiasat dan ada beri komitmen untuk hadir hari ini. Bagaimanapun, sejak semalam hingga pagi ini, dia gagal dihubungi.

“Jadi, kami minta mahkamah untuk keluarkan waran tangkap ke atasnya yang ketika ini bekerja sebagai jurujual di sebuah pasar raya,” katanya.

Menurut pertuduhan, Muhammad Iqyyum pada 8 Mac tahun lepas, kira-kira 8.24 malam telah membuat dan memulakan penghantaran komunikasi berbentuk video lucah menerusi aplikasi WhatsApp kepada mangsa seorang wanita yang berasal dari sini dengan niat untuk menyakitkan hati.

Bagi perbuatan itu, Muhammad Iqyyum didakwa mengikut Seksyen 233 (1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang sabit kesalahan boleh didenda sehingga RM50,000 atau penjara tidak lebih satu tahun atau kedua-duanya sekali dan juga boleh didenda selanjutnya RM1,000 bagi setiap hari kesalahan itu diteruskan selepas pensabitan.



Hakim Ahmad Fadhli menetapkan sebutan semula kes pada 26 Julai depan.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Tumbuk muka kekasih, gara-gara tak dapat pinjam kereta

Kau ingat hamba abdi kau ke – Reen Rahim



Netizen balun Jabatan Perdana Menteri, tak tahu beza antara padi dan gandum

Pulau Pinang milik Kedah, jadi tiada isu sempadan – Sanusi



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker