Taliban guna bazuka letupkan bendera Sweden

Kumpulan lelaki tersebut berdiri sambil memegang bendera Taliban ketika seorang daripada mereka menembak ke arah bendera Sweden menggunakan raifal. – Twitter

KABUL –  Sebuah video tular di media sosial memaparkan  sekumpulan lelaki dipercayai pejuang Taliban di Kandahar, Afghanistan menembak bendera Sweden sebelum meletupkannya, lapor portal berita MailOnline semalam.

Kumpulan lelaki tersebut berdiri sambil memegang bendera Taliban ketika seorang daripada mereka menembak ke arah bendera Sweden menggunakan raifal.

Barisan lelaki lain  turut dilihat dengan seorang daripada mereka menembak pelancar roket, menyebabkan bendera Sweden itu  yang dilekatkan pada dinding sebuah bangunan itu meletup.

Mereka kemudian berlalu sambil membawa bendera Taliban dan memberi tabik hormat menggunakan raifal.

Pada hujung bulan lalu, kerajaan Sweden memberi kebenaran kepada seorang pelampau sayap kanan, Rasmus Paludan untuk membakar satu kitab suci al-Quran di luar kedutaan Turkiye di Stockholm.

Kemudian, pada 27 Januari, sebilangan rakyat Afghanistan melakukan protes bagi meluahkan rasa marah ke atas tindakan itu.

“Penduduk Kabul menyertai  demonstrasi untuk mengutuk perbuatan biadab Paludan,” kata jurucakap polis, Khalid Zadran.

Di wilayah Badakshan pula, seorang jurucakap pihak berkuasa wilayah berkata, beribu-ribu orang berkumpul selepas solat Jumaat pada minggu lalu  untuk melakukan protes.

Kementerian Luar Afghanistan mendesak kerajaan Sweden agar menghukum Paludan bagi mengelakkan insiden membakar kitab suci itu  daripada berulang.

Paludan, yang mempunyai kewarganegaraan Denmark dan Sweden didakwa membakar al-Quran sebagai tanda protes dengan mengulangi tindakan itu di hadapan sebuah masjid di Copenhagen, juga di hadapan kedutaan Turkiye. –  Agensi

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Shila Amzah akui Ubai istimewa buatnya

Ayda, Fyna Jebat Dikecam, Baju Tema Pari-Pari Terjojol

Remaja tidak sedar rakam lembaga berjalan membongkok [VIDEO]

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker