Serbuk cili Mie Sedaap ada kesan racun perosak

Serbuk cili Mie Sedaap ada kesan racun perosak

SINGAPURA – Agensi Makanan Singapura (SFA) melanjutkan penarikan balik mi segera – Mie Sedaap dari Indonesia buat kali ketiga dalam seminggu selepas mengesan racun perosak dalam serbuk cili.

“Melalui ujian kawal selia kami, SFA telah mengenal pasti serbuk cili itu tercemar dengan etilena oksida,” katanya dalam satu kenyataan media.



SFA telah mengarahkan Indostop Singapura untuk menarik balik mi cawan segera Mie Sedaap Kari Spesial dan mi cawan segera Korean Spicy Chicken, kata SFA, sambil menambah tindakan itu sedang berjalan.

Penarikan balik terbaharu melibatkan mi cawan segera Mie Sedaap Kari Spesial dengan tarikh luput pada 27 Mac 2023, dan mi cawan segera Mie Sedaap Korean Spicy Chicken dengan tarikh luput pada 24 Apr 2023.

Sebanyak enam produk di bawah jenama mi segera Mie Sedaap telah ditarik balik, selepas empat produk lain ditarik balik pada awal 6 dan 8 Oktober lalu.

Pengilang, PT Wings Surya, sedang bekerjasama dengan pengimport untuk mengeluarkan produk mi segera Mie Sedaap dengan serbuk cili daripada pasaran runcit, dan juga akan merumuskan semula produk mereka untuk membetulkan punca pencemaran etilena oksida, kata SFA.



Agensi itu berkata, semua produk Mie Sedaap yang terlibat akan tertakluk kepada ujian apabila tiba di Singapura sehingga isu itu telah dibetulkan.

Ini bermakna hanya konsainan yang lulus ujian makmal akan dibenarkan untuk dijual, tambahnya.

Pengguna yang telah membeli produk yang terlibat dinasihatkan untuk tidak memakannya.

Mereka yang telah mengambil produk terlibat dan mempunyai kebimbangan tentang kesihatan mereka harus mendapatkan nasihat perubatan, kata agensi itu. – CNA



Serbuk cili Mie Sedaap ada kesan racun perosak


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


100 anggota polis sujud mohon maaf



Neelofa akhirnya tunjuk wajah Bilal

PU Azman didakwa lakukan amang seksual terhadap dua remaja lelaki



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker