Pembangkang perlu urus ‘Dinosor Politik’ dahulu

Pembangkang perlu urus ‘Dinosor Politik’ dahulu. Dua penganalisis politik melihat idea Pakatan Harapan (PH) menyatukan semua parti pembangkang tidak akan berjaya sehinggalah mereka boleh bersetuju dengan seorang calon yang akan diangkat sebagai perdana menteri.

Pesaing utama adalah Presiden PKR Anwar Ibrahim; Presiden Warisan Shafie Apdal dan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.

Semalam, kenyataan PH menyatakan Anwar akan bertemu dengan pemimpin parti pembangkang lain bagi menjemput mereka bersama dalam pakatan atau bekerjasama di bawah konsep “khemah besar” bagi mengukuhkan blok pembangkang.

Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura berkata, kerangka khemah besar mungkin boleh berjaya, tetapi hanya pada teori. Ia tidak akan berhasil sekiranya perbezaan antara parti menyebabkan mereka tidak boleh bersetuju dengan pilihan pemimpin bagi menerajui blok tersebut.

Bekas ahli akademik Azmi Hassan bersetuju dan berkata, beliau tidak fikir blok pembangkang boleh memenangi pilihan raya umum berikutnya tanpa mencapai konsensus mengenai siapa akan jadi perdana menteri terlebih dahulu.

“Satu cara bagi pembangkang mendapatkan keyakinan daripada pengundi adalah semua parti berada di bawah khemah besar dan bagi memastikan strategi ini berhasil, semua parti perlu mempersetujui siapa yang akan mengetuai pakatan pembangkang ini,” katanya.

Oh berkata, parti pembangkang akan berdepan dengan cabaran besar, terutama dalam persaingan mendapatkan undi masyarakat Melayu, sekiranya mereka memutuskan untuk tidak bekerjasama sebelum pilihan raya.

“Pengundi Melayu di negara ini sangat konservatif dan mereka cenderung untuk mengundi Umno dan PAS,” katanya.

Tambahnya, hanya 25% daripada pengundi Melayu mengundi PH pada pilihan raya umum lalu.

“Sekiranya lebih banyak parti pembangkang kini bersaing untuk 25% itu, maka tentu sahaja ia akan mencairkan lagi undi pembangkang sedangkan Umno dan PAS masih akan mendapat 75% undi orang Melayu,” katanya.

Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya berkata, strategi khemah besar dapat dilaksanakan jika ia bermaksud semua parti pembangkang mematuhi prinsip asas kerjasama untuk menawan Putrajaya.

Beliau berkata, terdapat pelbagai lapisan kerjasama untuk parti pembangkang seperti mempersetujui kerusi yang masing-masing akan dipertandingkan.

Beliau menyarankan agar PH memulakan perbincangan untuk menilai reaksi pihak pembangkang lain terhadap idea kerangka khemah besar dan kemudian melakukan percubaan bagi mengetahui bagaimana reaksi pengundi.

Pembangkang perlu urus ‘Dinosor Politik’ dahulu


Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Akta lompat parti boleh dilaksanakan

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker