Sindiket tipu tawar kerja di laman sosial tumpas

Sindiket tipu tawar kerja di laman sosial tumpas

Polis menumpaskan sindiket penipuan tawaran kerja membabitkan kerugian RM843,996 selepas menyerbu sebuah kediaman di Cyberjaya, pada Selasa.

Dalam serbuan itu, lima individu berumur 17 hingga 32 tahun termasuk seorang warga asing ditahan selain lima komputer riba dan lima telefon bimbit turut dirampas.

Ketua Polis Sepang, Wan Kamarul Azran Wan Yusof, berkata sindiket itu dipercayai beroperasi beberapa bulan lalu dengan mangsa perlu menjadi jurujual produk dengan tawaran gaji lumayan dan komisen sampingan.

Katanya, modus operandi sindiket adalah membuat iklan tawaran kerja di Facebook dan Instagram, dan apabila terdapat mangsa memohon kerja, sindiket akan memberi tugasan untuk menjual produk dalam talian yang dicipta oleh sindiket.

“Bagi setiap produk berjaya dijual, mangsa kononnya akan menerima 10% komisen dan ia diterima sehingga tiga kali pembayaran,” katanya pada sidang media.

Wan Kamarul berkata, kegiatan sindiket itu terbongkar apabila mangsa kebanyakannya terdiri pelajar universiti mendakwa, tidak menerima komisen seperti dijanjikan manakala pelanggan membeli juga tidak menerima sebarang produk.

Beliau berkata, sindiket itu menggunakan 22 akaun keldai bagi transaksi penjualan produk tidak wujud, serta melibatkan 31 mangsa yang terdiri daripada ‘rekrut dan pelanggan’ hingga menyebabkan kerugian berjumlah RM843,996.

“Kerugian tertinggi direkodkan adalah melibatkan seorang pelajar universiti dari Cheras iaitu sebanyak RM49,000 serta 22 akaun keldai berkenaan juga dalam proses dibekukan dan pemilik akaun itu juga akan dipanggil untuk memberi keterangan,” katanya.

Semua suspek kini direman selama tiga hari bermula semalam bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan. FMT

Sindiket tipu tawar kerja di laman sosial tumpas


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Video tak senonoh didakwa penyanyi terkenal tanah air kini kecoh

Pesakit psikiatri maut terjun dari tingkat empat Aman Central

Restoran nasi kandar sedia mi goreng ‘perisa najis tikus’ diarah tutup

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker