Bersatu ‘munafik’ mahu kerjasama dengan PH tapi masih duduk dalam kerajaan

Pemimpin DAP menyoal keikhlasan Bersatu untuk bekerjasama dengan parti lain bagi menentang BN dalam PRU15 sedangkan mereka masih lagi bersama Umno dalam kerajaan.

Bekas ketua pemuda DAP, Howard Lee berkata sekiranya Bersatu ikhlas ingin melihat tadbir urus negara yang lebih baik, mengapa tidak memikirkannya sebelum mengkhianati Pakatan Harapan (PH).

“Harus ditegaskan bahawa, Bersatu merupakan rakan gandingan bersama Umno dalam kerajaan sekarang.



“Sekiranya ikhlas hendak melawan Umno, dan hendak menunjukkan ketulusan berjuang demi kepentingan negara, mengapa masih bersama mereka dalam kerajaan?

“Sekiranya perbincangannya adalah berdasarkan agenda pentadbiran dan dasar membangunkan negara yang menang-menang, pintu tidak pernah ditutup.

“Sekiranya ia berdasarkan menang-menang politik, mengapa tak fikirkannya sebelum mengkhianati PH dan mandat rakyat,” katanya kepada Malaysiakini.

Gambar fail, MP DAP bertemu Muhyiddin ketika era pentadbiran PH.

Pada 25 Apr lalu, Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin berkata parti itu sedia untuk menjalinkan kerjasama dengan mana-mana parti politik bagi memastikan BN berdepan saingan satu lawan satu pada PRU15 akan datang.



Tanpa menamakan mana-mana parti, Muhyiddin berkata ketika ini parti itu masih di peringkat awal rundingan bagi menawarkan formula “menang-menang” antara mereka supaya dapat mencapai agenda berkenaan.

Muhyiddin yang juga pengerusi Perikatan Nasional (PN) berkata persefahaman antara parti politik itu penting bagi mengelak perpecahan undi seperti yang berlaku pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka dan Johor sebelum ini.

“Kalau matlamat kita yang penting untuk negara, maka pimpinan parti lain seharusnya boleh berfikiran sama dan mereka sudah menunjukkan reaksi yang agak positif tapi belum lagi kita perhalusi untuk macam mana cara jalinan kerjasama itu hendak dilaksanakan,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Iftar Bersatu di Kuala Lumpur.

Mengulas lanjut, Howard berkata DAP memilih wadah PH dan parti itu terikat secara rela dengan keputusan yang telah dibuat oleh Majlis Presiden PH.



Dalam pada itu, Pengarah Komunikasi Strategik Amanah, Khalid Samad secara sinis mempersoal janji Bersatu yang sukar untuk dipercayai.

Katanya, kesetiaan Bersatu sukar untuk dipercayai selepas pengkhianatan yang dilakukan terhadap PH.

“Sejauh mana Bersatu boleh dipercayai? Masalah utama adalah kebolehpercayaan Bersatu.

“Mereka telah khianati PH dulu. Apa jaminan merka tidak akan khianati kita sekali lagi,” soal Khalid.



 

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);



KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Pemuda OKU Tangisi Pemergian Bapa Undang Sebak Netizen (Video)

Rayuan akhir Najib, 94 alasan dikemukakan untuk Mahkamah Persekutuan

Janna Nick Gatal Raya pula (Video)

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker