‘Tiada Job, Duduk Rumah Baca Al-Quran’- Ameng

‘Tiada Job, Duduk Rumah Baca Al-Quran’- Ameng

Meskipun tiada undangan nyanyian diterima pada Ramadan, vokalis kumpulan Spring, Ameng tetap bersyukur diberikan lebih ruang untuk menumpukan ibadah.

Ameng atau nama sebenarnya Wan Aminuddin Wan Ismail berkata, Ramadan adalah masa untuk fokus dengan ibadah selepas beberapa bulan sibuk dengan tuntutan kerja seni.

“Dalam setahun, ada 12 bulan, jadi apa salahnya meluangkan masa selama sebulan untuk beribadah. Buat apa yang mahu kejar semuanya dalam bulan ini, sebab sebelum ini sudah sibuk bekerja.

“Jadi, saya tidak mahu melepaskan peluang dan mahu sempurnakan ibadah saya sebaik yang boleh. Saya sendiri sememangnya merancang dari awal untuk fokus pada ibadah puasa, dari solat subuh di masjid, membaca al-Quran, terawih dan sebagainya.

“Jika ada tawaran menghadiri majlis iftar saya mahu tengok bagaimana dahulu. Sebab menyanyi ketika berbuka puasa, tidak seronok pula. Nak menyanyi ketika orang lain berseronok terawih, lagi tak seronok,” katanya kepada BH Online.

“Memang pendapatan terjejas, jadi saya berjimat cermat sahaja. Saya pun ada simpanan sedikit, jadi saya bertahan menggunakan simpanan,” katanya.

 

Ameng tidak kisah kurang tawaran kerja pada bulan Ramadan demi memberi fokus pada ibadah.

 

Kongsi Ameng, dia tidak menafikan tawaran kerja tidak banyak sejak industri kreatif dibenarkan beroperasi sekitar hujung tahun lalu.

“Saya belum menerima tawaran menyanyi meskipun penyanyi lain banyak menerima tawaran menjayakan showcase seperti kita boleh tengok. Ada konsert Datuk Jamal Abdillah, Zamani, Awie dan sebagainya.

“Tetapi, saya belum dipanggil, cuma saya ada tawaran menjayakan program Hiburan Minggu Ini terbitan RTM, tetapi dibatalkan berikutan salah seorang anggota Spring positif COVID-19.

“Jadi mungkin akan dibuat selepas Aidilfitri nanti. Jujurnya, saya hanya menerima satu hingga dua undangan selepas industri kreatif dibenarkan kembali beroperasi.

“Itu pun menghadiri forum di masjid. Tetapi, tidak mengapalah, saya duduk di rumah sahaja baca al-Quran,” katanya.

Bagaimanapun, Ameng berkata, dia tidak rasa terkilan apabila kurang tawaran kerja diberikan padanya.

“Saya tidak terkilan sebab mungkin belum giliran saya untuk dipanggil. Katakanlah, mereka menjemput penyanyi itu, takkanlah tahun depan penyanyi itu lagi.

“Jadi, mungkin tahun depan mengundang saya pula. Sekarang, saya tunggu sahajalah bila tiba giliran, saya menyanyilah. Sebab sudah menyanyi selama 30 tahun, jadi saya sudah tahu aturannya bagaimana,” katanya.

Namun, tambah Ameng, dia bersyukur menerima beberapa undangan nyanyian untuk rumah terbuka sempena Aidilfitri nanti.-BH

‘Tiada Job, Duduk Rumah Baca Al-Quran’- Ameng

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Bazar Ramadan 2022: Ini senarai 18 bazar yang terbaik seluruh negara

Bayar atau tak boleh keluar dari Malaysia

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker