Cirit-birit, muntah makan puding buih bazar Ramadan

Cirit-birit, muntah makan puding buih bazar Ramadan

Dua beradik mengalami cirit-birit dan muntah selepas dipercayai memakan puding buih dibeli ibunya di bazar Ramadan berhampiran Padang Bola Kampung Bukit Tumbuh, di sini, Rabu lalu.

Mangsa Muhammad Aqil Rifqi Mohd Rusnizam, 9, dan adiknya, Nur Azzahra Raisha, 7, dari Kampung Bukit Tok Beng, di sini, dikejarkan ke hospital untuk mendapatkan rawatan, kira-kira sembilan jam selepas memakan puding buih itu.

Bapa mangsa, Mohd Rusnizan Johari, 39, berkata Muhammad Aqil Rifqi dan Nur Azzahra memakan puding buih dibeli ibunya, Tuan Naemah Tuan Husain, 37, di sebuah gerai di bazar Ramadan di kampung itu, kira-kira 6 petang, Rabu lalu.

Katanya, dua beradik yang masing-masing belajar di Tahun Tiga dan Satu di Sekolah Kebangsaan (SK) Bukit Tumbuh, di sini, mula mengalami cirit-birit dan muntah, kira-kira 4 pagi Khamis lalu.

“Melihat kepada keadaan dua beradik yang semakin lemah, longlai dan pucat, saya terus membawa ke sebuah klinik swasta sebelum diarahkan ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ).

“Muhammad Aqil Rifqi dan Nur Azzahra terus dimasukkan ke zon merah Jabatan Kecemasan @ Trauma HSNZ,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Mengulas lanjut, Mohd Rusnizan berkata, peniaga di gerai berkenaan mendakwa hanya membantu menjual puding buih yang dihantar seorang individu.

“Saya sendiri berjumpa dengan peniaga dan memaklumkan puding buih yang dibeli isterinya punca dua anak terpaksa dimasuk serta dirawat di wad kecemasan HSNZ.

“Peniaga berkenaan mendakwa dia hanya mengambil upah menjual pelbagai juadah berbuka puasa termasuk puding buih,” katanya.

Sementara itu, Tuan Naemah ketika dihubungi berkata, dua beradik itu makan nasi goreng bersama seorang lagi saudara sepupunya ketika berbuka puasa.

Bagaimanapun, katanya, saudara sepupunya tidak makan puding buih yang dibeli di sebuah gerai menjual di bazar Ramadan.

“Kita mengesyaki Muhammad Aqil Rifqi dan Nur Azzahra keracunan puding buih kerana saudara sepupunya dan saya sendiri yang tidak makan makanan itu tidak mengalami sebarang cirit-birit dan muntah,” katanya.

Mengulas lanjut, Tuan Naemah mengesahkan keadaan dua beradik itu semakin pulih tetapi masih memerlukan penjagaan rapi selepas tiga hari dirawat di wad kanak-kanak di HSNZ.

Sementara itu, Pengarah Kesihatan Negeri, Datuk Dr Kasemani Embong ketika dihubungi mengesahkan ada menerima maklumat itu dan dua beradik berkenaan kini sedang dirawat di HSNZ.

Katanya, siasatan untuk menentukan punca dua beradik itu keracunan masih dijalankan.

“Kami juga sudah mengambil sampel untuk dianalisis bagi menentukan punca sebenar sehingga menyebabkan dua beradik itu mengalami keracunan makanan,” katanya. HM

Cirit-birit, muntah makan puding buih bazar Ramadan


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Bazar Ramadan 2022: Ini senarai 18 bazar yang terbaik seluruh negara

Bayar atau tak boleh keluar dari Malaysia

‘Tiga beradik’ Juadah Istimewa Menjadi Rebutan Di Bulan Ramadan

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker