PAS cuba pancing UMNO untuk kembali hidupkan MN

PAS cuba pancing UMNO untuk kembali hidupkan MN

Seorang pemimpin PAS “yakin” telah ada perbincangan secara tidak langsung di antara pimpinan parti itu dengan Umno bagi menghidupkan semula Muafakat Nasional (MN).

Mursyidul Am Hashim Jasin berkata ramai masih percayakan pintu MN belum tertutup dan mahu meneruskan kerjasama digagaskan ketika keduanya dalam blok pembangkang sebagai usaha penyatuan ummah pasca PRU14 dimenangi Pakatan Harapan (PH).



“Pertemuan rasmi mungkin belum ada. Tetapi secara tidak langsung, saya yakin usaha itu ada di semua peringkat kepimpinan. Mereka masih percaya pintu kerjasama MN masih belum tertutup.

“Rentetan pelbagai isu menyentuh sensitiviti orang Melayu Islam sejak kebelakangan, saya sudah nampak wujud kesedaran dalam kalangan pemimpin Umno,” katanya menurut Sinar Harian.

Bekas Adun Sanglang itu berkata isu berkenaan antaranya membabitkan pembatalan 16 peruntukan dalam Enakmen Kanun Jenayah Syariah (I) Kelantan 2019, cadangan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming dari DAP mencalonkan Kampung Baru Cina di Selangor sebagai Tapak Warisan Dunia Unesco.

PAS dan Umno sebelum ini saling menuduh mengabaikan piagam MN yang diasaskan mereka, hampir lima tahun lalu.



Hubungan dua parti itu tegang apabila PAS menyertai Perikatan Nasional (PN) yang diterajui Bersatu sekali gus mahukan parti serpihan Umno itu turut menyertai MN.

Umno membantah keras tindakan PAS itu kerana melihat Bersatu sebagai pengkhianat yang berusaha “membunuhnya”.

Mendakwa PAS tidak pernah mengisytiharkan Umno sebagai musuh, Hashim berkata kedua-dua parti perlu melupakan persengketaan sesama mereka dengan menjadikan matlamat penyatuan ummah sebagai agenda utama melebihi kepentingan politik parti masing-masing.

“Umno kena pertimbang semula soal perpaduan Melayu Islam kerana Bersatu masih boleh merendahkan ego mereka dan bersetuju menerima Umno demi perpaduan ummah.



“PAS pula tidak boleh menerima DAP kerana kita tahu parti itu tidak pernah merestui agenda perpaduan ummah yang cuba direalisasikan MN,” katanya yang turut mendakwa hubungan Umno dan DAP sukar dipertahankan susulan pelbagai isu muktahir.

Sekiranya PAS benar-benar ikhlas mahu menghidupkan semula MN, parti itu perlu berpisah dengan PN dan Bersatu.

PAS cuba pancing UMNO untuk kembali hidupkan MN

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Nasi ayam harga RM14 lauk ‘ciput’ buat pelanggan terkejut

Madu Marissa, Misya dan Aslam makan semeja, netizen pertikai kenapa kahwin dua



Enakmen Syariah Kelantan bukan Hudud bukan Qisas – Nik Elin

Tular gambar Nik Elin-Takiyuddin bersama, Awang Hashim sentap



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker