Omicron menular sepantas kilat di Eropah

Omicron menular sepantas kilat di Eropah

Varian Omicron “menyebar sepantas kilat” di Eropah dan berkemungkinan akan menjadi dominan di Perancis menjelang permulaan tahun depan, amaran yang keluarkan oleh Perdana Menteri Perancis Jean Castex.

Beliau berkata demikian beberapa jam sebelum Perancis mengenakan sekatan perjalanan yang ketat kepada mereka yang masuk dari United Kingdom.



United Kingdom (UK) setakat ini menjadi kawasan yang paling teruk terjejas di rantau ini, dengan hampir 15,000 kes Omicron yang disahkan pada hari Jumaat.

Badan-badan kesihatan di seluruh benua sedang bersiap sedia menghadapi gelombang jangkitan.

Sekatan tambahan diumumkan di Jerman, Ireland dan Belanda pada hari Jumaat ketika kerajaan berusaha untuk membendung gelombang jangkitan Omicron.

Di Jerman – dilaporkan 50,000 kes baharu pada hari Jumaat – Menteri Kesihatan Karl Lauterbach memberitahu pemberita bahawa negara itu “harus bersedia untuk cabaran yang belum kita hadapi dalam bentuk ini”.



Sementara itu di Ireland, di mana satu pertiga daripada kes baharu disebabkan oleh varian baharu, Taoiseach Micheál Martin menjangkakan “untuk melihat jangkitan pada kadar yang jauh melebihi apa-apa yang kita lihat setakat ini”.

Kebimbangan itu tercetus selepas UK melaporkan jumlah rekod jangkitan Covid untuk hari ketiga berturut-turut – lebih daripada 93,000 – sebahagian besarnya didorong oleh Omicron.

Perancis menutup sempadannya kepada pelancong dan ahli perniagaan yang melakukan perjalanan dari UK pada 23:00 GMT pada hari Jumaat, dengan barisan besar terbentuk di terminal Pelabuhan Dover dan Eurostar ketika orang ramai cuba masuk sebelum larangan itu berkuat kuasa.

Bercakap beberapa jam sebelumnya, Castex berkata, sekatan perjalanan baharu itu adalah sebahagian daripada langkah untuk membendung gelombang jangkitan.



Ia termasuk memendekkan jurang antara dos kedua dan ketiga vaksin dan mengenakan vaksinasi penuh untuk memasuki restoran dan pengangkutan awam jarak jauh.

Selain itu, semua sambutan ambang Tahun Baru rasmi dan pertunjukan bunga api telah dibatalkan.

Castex juga berkata kerajaan akan mengumumkan langkah baharu untuk menangani keraguan vaksin tahun depan, dengan mengatakan “alasan tidak boleh diterima bahawa keengganan beberapa juta rakyat Perancis untuk divaksinasi meletakkan nyawa seluruh negara dalam bahaya”.

Di Belanda, pakar kesihatannya mengatakan negara itu harus melakukan penutupan “ketat”, lapor media tempatan.



Perdana Menteri Mark Rutte pula berkata, varian Omicron boleh menjadi ketegangan dominan negara menjelang Januari, sama seperti Perancis. MG

Omicron menular sepantas kilat di Eropah


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU</a




Kolam tahi pun cantik di Kedah (Video)

‘Bonggol maut menuju ke alam barzakh’ [VIDEO]



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker