Felo Akademi Sains Malaysia mahu kerajaan buka kursus pembedahan kardiotoraks UiTM kepada bukan bumiputera

Professor Dato’ Dr Mohd Tajuddin Abdullah

Pengecualian bukan Bumiputera daripada program pasca siswazah pembedahan kardiotoraks Universiti Teknologi Mara boleh menghalang kemajuan dan pembangunan bidang itu, kata seorang ahli akademik.

Felo Akademi Sains Malaysia, Tajuddin Abdullah, berkata langkah mengekalkan amalan semasa boleh mengehadkan persaingan sihat dan menghalang perkembangan profesion perubatan. Ia juga akan mengabaikan potensi bakat dan perspektif yang pelbagai daripada etnik lain.

Tajuddin yang juga graduan UiTM berkata, membuka institusi pendidikan seperti UiTM kepada semua pelajar dapat membantu memupuk integrasi dan perpaduan nasional.

“Saya tidak bersetuju bahawa kemasukan ke UiTM tidak seharusnya dibuka kepada pelajar bukan Bumiputera. Malaysia adalah masyarakat berbilang kaum dan penting untuk menerima kepelbagaian dan menyediakan peluang yang sama untuk semua rakyat Malaysia,” katanya kepada FMT.



“Membuka program pembedahan kardiotoraks UiTM kepada bukan Bumiputera boleh memberi beberapa manfaat kepada sistem penjagaan kesihatan negara. Ia akan meningkatkan kumpulan pakar bedah kardiotoraks yang berbakat dan mahir yang membawa kepada nisbah pesakit kepada pakar bedah yang lebih rendah.

“Ini boleh mengurangkan masa menunggu bagi pesakit yang memerlukan pembedahan kardiotoraks, menambah baik perkhidmatan penjagaan kesihatan secara keseluruhan.

“Dengan mempelbagaikan populasi pelajar, program ini boleh memperkenalkan perspektif baharu dan menjana pendekatan yang lebih baik terhadap bidang itu, sekali gus memupuk inovasi dan kemajuan dalam pembedahan kardiotoraks.”

Beliau berkata pada akhirnya, tenaga kerja penjagaan kesihatan yang lebih pelbagai dan terlatih akan memenuhi keperluan penjagaan kesihatan penduduk negara, menyumbang kepada kemampanan dan kemampuan sistem penjagaan kesihatan Malaysia dan menyokong pertumbuhan industri pelancongan perubatan.



Tajuddin mengulas laporan sebuah akhbar apabila Presiden Kesatuan Kakitangan Umum UiTM (KKUUiTM) Zulkifli Mohamed berkata mereka kecewa dengan cadangan supaya UiTM membuka sementara pendaftaran pengajian perubatan pasca siswazah kepada bukan Bumiputera.

Portal berita kesihatan CodeBlue baru-baru ini melaporkan bahawa UiTM bersedia secara “sementara” untuk menerima pelatih bukan Bumiputera daripada program laluan selari ke dalam program pembedahan kardiotoraksnya.

Dr Raja Amin Raja Mokhtar, dari fakulti perubatan UiTM, mencadangkan ia sebagai penyelesaian kepada beberapa kelayakan pelatih yang tidak diiktiraf.

Menteri Pendidikan Tinggi Zambry Abd Kadir berkata tidak ada perbincangan mengenai perkara itu.



Tajuddin, bekas pengarah Zoo Melaka, berkata pengalaman peribadinya, seperti mempunyai guru dan pensyarah bukan Melayu sepanjang perjalanannya dalam pendidikan, telah menunjukkan bahawa orang dari latar belakang berbeza boleh menyumbang kepada persekitaran pembelajaran yang menyeluruh dan inklusif.

“Menerima kepelbagaian kaum kita dalam sistem pendidikan kita boleh menggalakkan integrasi nasional, perpaduan, dan perpaduan sosial, mewujudkan masyarakat yang lebih harmoni dan inklusif,” tambahnya.

Sumber Laporan FMT

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Ruhainies trauma, Bella tak layan panggilannya (Video)



108 cawangan KFC ditutup, ini penjelasan mereka

Jokowi kecewa rakyat Indonesia lebih percaya doktor Malaysia



Beting pasir seluas padang bola timbul di Sungai Kelantan kerana kemarau [VIDEO]

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker