Suhu diramal cecah 40°C, menteri beri peringatan agar berwaspada

Menteri Sumber Asli dan Kelestarian Alam Sekitar Nik Nazmi Nik Ahmad menasihatkan orang ramai sentiasa berwaspada susulan cuaca panas baru-baru ini.

Katanya empat kawasan di Kelantan mencapai tahap 2 gelombang haba, dengan suhu maksimum harian melebihi 37°C hingga 40°C sekurang-kurangnya selama tiga hari berturut-turut.

Beliau berkata dua kematian akibat strok haba dilaporkan awal tahun ini membabitkan seorang lelaki 22 tahun di Pahang pada Februari lalu dan seorang kanak-kanak tiga tahun di Kelantan bulan lalu.



“Saya telah memanggil mesyuarat kedua Jawatankuasa Induk Jerebu dan Cuaca Kering Kebangsaan diadakan secepat mungkin bagi membincangkan persediaan negara berdepan cuaca panas dan kering,” katanya dalam kenyataan.

Nik Nazmi menggesa orang ramai sentiasa mengikuti perkembangan cuaca dan kualiti udara melalui aplikasi myCuaca, MyIPU, laman web rasmi MetMalaysia dan portal Sistem Pengurusan Indeks Pencemaran Udara.

Beliau menasihatkan orang ramai tidak melakukan pembakaran terbuka, yang boleh memburukkan lagi kualiti udara dan segera melaporkan kes pembakaran terbuka atau kebakaran kepada Jabatan Bomba dan Penyelamat atau Jabatan Alam Sekitar.

Fenomena El Nino, yang biasanya mengakibatkan taburan hujan berkurangan di Asia akibat pemanasan Lautan Pasifik, kini menjejaskan negara dan mungkin berterusan hingga Julai ini.



Nik Nazmi berkata cuaca tahun ini paling panas di Malaysia sejak 1998, dengan suhu di negeri seperti Kelantan, Perlis dan Kedah lebih tinggi berbanding negeri lain.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Ini sebab mengapa lelaki jadi Puntianak berkeliaran di sekitar Banda Hilir Melaka

Cuaca terlampau panas, penduduk buat eksperimen goreng telur [VIDEO]



Pengganti Chong Wei, Nicol dan Azizulhasni ada di sekolah rendah

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker