Bukan Bishe-bishe! Filem ‘Mat Kilau Kebangkitan Pahlawan’ Tunjuk Sisi Sebenar Tokoh Pejuang

Bukan Bishe-bishe! Filem ‘Mat Kilau Kebangkitan Pahlawan’ Tunjuk Sisi Sebenar Tokoh Pejuang

BUKAN sekadar hiburan untuk tontonan di pawagam semata-mata, filem Mat Kilau Kebangkitan Pahlawan juga merupakan sebuah karya yang diharapkan dapat memberi manfaat kepada masyarakat Malaysia.

Menurut Penerbit Studio Kembara iaitu Abdul Rahman Mt Dali, filem ini menonjolkan sisi sebenar perjuangan tokoh pahlawan, Mat Kilau selain sarat dengan mesej penting bagi meniupkan semangat mempertahankan negara tercinta.



“Filem ini bukan sekadar hiburan di pawagam. Ia dapat memberi manfaat dengan harapan dapat mengangkat aras pemikiran penonton.

“Apa yang penting adalah sifat-sifat Mat Kilau itu sendiri yang ingin dia sampaikan seperti berpegang kuat pada agama dan semangat perjuangan menentang penjajah suatu ketika dahulu.

“Perjuangan Mat Kilau juga telah membangkitkan psikologi masyarakat Melayu dahulu bahawa kita boleh menewaskan tentera penjajah British yang kuat. Dia telah menyuntik semangat keyakinan dalam jiwa bangsa bahawa kita boleh lakukan,”
katanya.



Rahman berkata demikian ketika sidang media selepas majlis tayangan perdana yang berlangsung di GSC Starling Mall, Petaling Jaya pada Khamis lalu.

Sementara itu apabila ditanya tentang pemilihan tokoh Mat Kilau untuk diangkat sebagai sebuah karya filem, Rahman berkata ia berdasarkan sejarah dan perjuangan pahlawan itu diakui oleh British melalui beberapa dokumen.

Rahman bagaimanapun berkata tidak semua paparan dalam filem itu adalah kisah benar kerana sukar untuk produksi menggambarkan secara keseluruhan perjalanan hidup Mat Kilau dalam durasi masa dua jam



“Sejarah perjuangan Mat Kilau tidak boleh dipertikaikan. Ada beberapa dokumen British yang mengesahkan penentangan beliau ketika dahulu.

“Dalam berkarya menghasilkan filem tidak semua kisah benar diceritakan. Bukan mudah hendak bawa keseluruhan hidup beliau dalam durasi sebuah filem” ujarnya



Filem arahan Syamsul Yusof ini membariskan pelakon-pelakon seperti Datuk Adi Putra yang membawa watak Mat Kilau, Fattah Amin (Awang), Beto Kusyairi (Wahid), Ali Karimi (Brahim), Johan Asari (Yassin) dan pelakon Indonesia Yayan Rujian (Toga)

Ia juga dibintangi oleh pelakon veteran hebat seperti Wan Hanafi Su, Datuk Jalaluddin Hassan, Shaharuddin Thamby, Datuk Rahim Razali, Mubarak Majid dan A Galak.

Filem berlatar belakang sekitar tahun 1892 ini membawa kisah perjuangan Mat Kilau bersama ayahnya, Tok Gajah menentang kekejaman penjajahan British yang berlaku di Pahang ketika itu.

Mat Kilau Kebangkitan Pahlawan bakal ditayangkan di pawagam seluruh Malaysia bermula 23 Jun ini.



Bukan Bishe-bishe! Filem ‘Mat Kilau Kebangkitan Pahlawan’ Tunjuk Sisi Sebenar Tokoh Pejuang

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929



CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Faziani Dnars mati dibunuh?

Wak Doyok, Fizo Omar Diminta Bertaubat Giatkan Promosi Forex

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker