Keterangan Jasmine Loo mampu membersihkan Najib dalam kes 1MDB

Pegawai penyiasat mengakui bahawa bekas penasihat undang-undang 1MDB, Jasmine Loo, mungkin saksi penting dalam kes Najib Razak berkait dana RM2.28 bilion dalam akaun bank miliknya.

Foo Wei Min dari Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman memberitahu Mahkamah Tinggi bahawa beliau merakam keterangan Lee antara Ogos dan September, selepas penahanannya pada Julai.

Loo bekas rakan ahli perniagaan dikehendaki, Low Taek Jho. Foo berkata siasatannya sekitar mendapatkan kembali aset-aset yang dibeli dengan dana 1MDB.



“Loo beritahu kami bahawa dia selalu berhubung dengan Low semasa Low melarikan diri,” katanya, ketika pemeriksaan balas pada perbicaraan Najib hari ini.

“Kami dimaklumkan oleh Loo bahawa mereka tidak pernah bercakap tentang transaksi dalam akaun Tanore Finance Corporation,” kata Foo, ketika ditanya tentang butiran komunikasi antara Loo dan Low.

Shafee Abdullah yang mewakili Najib memaklumkan kepada mahkamah bahawa Loo diberi kuasa untuk kendali akaun Tanore selaku wakil.

Terdahulu, mahkamah diberitahu bahawa sebanyak USD681 juta daripada USD3 bilion yang dikumpul 1MDB menerusi penerbitan bon untuk membangunkan Tun Razak Exchange masuk ke akaun peribadi Najib pada 2013.



Dana yang dikaitkan dengan 1MDB itu dipindahkan oleh syarikat itu sendiri ke Cistenique Investment Fund (USD530.3 juta), Devonshire Funds Ltd (USD646.5 juta) dan Enterprise Emerging Markets Fund or EEMF (USD414.1 juta).

Devonshire memindahkan USD640 juta ke Tanore Finance Corporation, manakala Cistenique dan EEMF memasukkan sejumlah USD625 juta ke akaun sama.

Foo beritahu mahkamah bahawa beliau tidak pasti sama ada penyiasat lain ada bertanya kepada Loo tentang transaksi dalam akaun Tanore.

“Setujukah anda bahawa Loo saksi penting bagi menyingkap siapa yang benar-benar kendali akaun-akaun Tanore, mengarahkan USD681 juta dihantar ke akaun anak guam saya, dan terima USD620 juta daripada Najib?” soalnya.



“Pendek kata, Loo boleh menggagalkan usaha anak guam saya, atau keterangannya boleh membantu Najib?”

Foo pada awalnya beritahu mahkamah bahawa beliau tidak ingin menjawab soalan itu. Timbalan Pendakwa Raya Ahmad Akram Gharib berkata Shafee sekadar meminta penyiasat itu memberikan pendapatnya.

Hakim Collin Lawrence Sequerah bagaimanapun memerintahkan Foo menjawab pertanyaan Shafee.

Foo berkata keterangan Loo sama ada boleh menggugat pembelaan Najib atau membantu bekas perdana menteri itu.



Beliau juga berkata Loo memainkan peranan sebagai pembantu peribadi Low, dengan membantu Low mengatur mesyuarat, yang turut disertai Loo.

Foo berkata Loo beritahu polis bahawa dia ada bertemu Low di China pada 2019 – selepas Najib dituduh dalam kes berkait 1MDB.

Perbicaraan akan bersambung pada 5 Disember.

Najib sedang dibicarakan atas 25 tuduhan salah guna kuasa dan pengubahan wang berkait RM2.28 bilion yang dikaitkan dengan 1MDB, yang dimasukkan dalam akaun AmBank beliau antara Februari 2011 dan Disember 2014.



 

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Siti Nordiana guna bomoh dalam GV?

Mahathir jawab berdepan kenapa tak suka Khairy

Suhaimi Saad ditidurkan di ICU

Bogel di surau , pasangan dipenjara

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker