Erdogan gesa agar tekanan kepada AS untuk henti serangan Israel

Erdogan gesa agar tekanan kepada AS untuk henti serangan Israel

ISTANBUL: Presiden Turkiye, Recep Tayyip Erdogan hari ini menggesa tekanan ke atas Amerika Syarikat (AS) untuk menghentikan serangan Israel di Gaza, namun pada masa sama turut mengatakan tidak akan ada perjanjian melainkan Washington menerima enklaf itu sebagai tanah Palestin.

Erdogan kembali dari sidang kemuncak tergempar pemimpin Arab dan Islam di ibu kota Arab Saudi, Riyadh yang berlangsung semalam, mengutuk ‘tindakan biadab’ tentera Israel di Gaza tanpa meluluskan langkah hukuman konkrit.



Jumaat ini, beliau dijangka melawat Jerman seterusnya akan mengunjungi Mesir dan menjadi tuan rumah kepada presiden Iran pada minggu-minggu berikutnya.

“Kita harus mengadakan rundingan dengan Mesir dan negara-negara Teluk dan menekan AS.

“AS harus meningkatkan tekanannya terhadap Israel. Barat juga harus meningkatkan tekanan ke atas Israel… Penting kita mengadakan gencatan senjata,” katanya kepada wartawan Turkiye dalam penerbangan pulangnya dari Riyadh.

Erdogan yang dalam perjalanan ke perkampungan timur laut Turkiye ketika Setiausaha Negara AS, Antony Blinken berada di Ankara pada 5 November lalu, tidak menolak pertemuan dengan Presiden AS, Joe Biden.



“Negara paling penting yang perlu terbabit ialah AS, yang mempunyai pengaruh ke atas Israel,” kata Erdogan.

Bagaimanapun, beliau menegaskan beliau tidak akan menghubungi Biden.

Katanya, Blinken ‘baharu saja berada di Turkiye dan beliau merasakan Biden akan menjadi tuan rumah kepadanya mulai sekarang, justeru beliau tidak sesuai menghubungi Biden.

Erdogan berkata, AS mesti menerima Gaza sebagai tanah Palestin.



“Kita tidak boleh bersetuju dengan Biden jika beliau menghampiri (konflik) dengan melihat Gaza sebagai tanah pendudukan peneroka atau Israel, bukan tanah rakyat Palestin,” katanya.

Turkiye menjadi pengkritik yang semakin lantang terhadap serangan Israel di Gaza, yang dicetuskan selepas pejuang Hamas melancarkan serangan 7 Oktober ke Israel yang mengorbankan kira-kira 1,200 orang dengan kebanyakannya orang awam, menurut angka terbaru Israel.

Israel membalas serangan tanpa henti-henti sebagai tindak balas yang dikatakan Kementerian Kesihatan di Gaza yang dikendalikan Hamas, mengorbankan lebih 11,000 orang yang juga kebanyakannya orang awam.

Minggu depan, Erdogan akan bertemu Canselor Jerman, Olaf Scholz.



Turkiye secara teknikalnya adalah calon untuk menjadi ahli Kesatuan Eropah (EU) walaupun Erdogan sering menggambarkan pejuang Hamas sebagai ‘pembebas’ yang berbeza dengan ketara daripada blok itu hingga ia menimbulkan rasa tidak senang.

Ia juga sangat berbeza dengan kedudukan yang diambil oleh Berlin, ahli EU yang paling ramai penduduknya.

Dalam laporan tahunannya mengenai kemajuan negara calon yang diterbitkan minggu ini, EU berkata retorik Turkiye menyokong kumpulan pejuang Hamas berikutan serangannya terhadap Israel adalah tidak bersetuju sepenuhnya dengan pendekatan EU.

EU berfikiran sama seperti Israel mengenai Hamas, tetapi Erdogan mengatakan mereka tidak berfikiran seperti sebegitu.



“Saya melihat Hamas sebagai parti politik yang memenangi pilihan raya di Palestin. Saya tidak melihat Hamas seperti yang lain lihat,” katanya.

Erdogan mengulangi gesaannya untuk mengadakan persidangan antarabangsa untuk menyelesaikan konflik itu.

“Tiada apa-apa yang boleh memberi keamanan lebih daripada pertemuan semua pihak serantau termasuk pihak yang berperang,” katanya. BH

Erdogan gesa agar tekanan kepada AS untuk henti serangan Israel



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Khaibar, Khaibar Ya Yahud, Jaysu Muhammad Saufa Ya’ud

Gambar lucah AI, Anna Jobling beri amaran

TMJ Tuju Kepada Ahli Politik Mana?

Ameera Khan dikritik tayang produk pro Israel

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker