Khaibar, Khaibar Ya Yahud, Jaysu Muhammad Saufa Ya’ud

Yahudi gerun dengan ayat ini

Khaibar, Khaibar Ya Yahud, Jaysu Muhammad Saufa Ya’ud

Inilah laungan yang biasa dilaungkan umat Islam Palestin apabila bertempur dengan tentera Zionis Israel.

Kadang-kadang laungan ni membuatkan diorang jadi gila.



“Khaibar, Khaibar, wahai Yahudi, tentera Muhammad akan kembali.” Laungan ni sangat popular dan dianggap rasis di Israel.

Dari mana asal usulnya?

Kita patah balik zaman Rasulullah sebelum berlakunya Pertempuran Khaibar.

Selepas berakhirnya Perang Khandak yang menyaksikan gencatan senjata dengan Quraisy Mekah, Rasulullah teruskan kempen peperangan baginda ke arah kubu terkuat Yahudi di Khaibar.



Semua ni berpunca dari Yahudi Bani Qainuqa dan Bani Nadhir yang suka menyakiti umat Islam di Madinah. Pernah jugak sampai diorang rancang nak bunuh Nabi (saw).

Oleh sebab tu, kedua-dua kabilah ni dihalau keluar dari Madinah. Sebahagiannya menetap di Khaibar.

Rasulullah (saw) berangkat bersama 1600 tentera yang berjalan kaki dan 200 kavalri melawan Yahudi yang berkubu di Khaibar seramai 20,000 tentera.

Sikap pihak Yahudi yang memandang rendah kekuatan tentera Islam nyata melemahkan lagi kedudukan pengawal pertahanan Khaibar.



Kekuatan 20,000 orang tu boleh je diorang pilih perang secara terbuka. Tetapi kerana terlalu yakin dengan keutuhan kubu pertahanan diorang, diorang pilih untuk berkubu.

Sikap terlalu yakin Yahudi Khaibar ni dimanfaatkan sepenuhnya oleh tentera Islam dengan satu persatu kubu diorang jatuh ke tangan tentera Madinah.

Akibat bertahan selama sebulan di dalam kubu, moral tentera Khaibar jatuh dan bekalan makanan serta minuman diorang habis.

Tentera Islam pun hadap benda yang sama. Rasulullah (saw) izinkan untuk sembelih binatang tunggangan. Tentera Islam berusaha bersikap jujur dan amanah dalam pertempuran termasuk tak ambil haiwan ternakan pihak musuh tanpa izin.



Selepas beberapa kubu lain jatuh ke tangan tentera Islam, satu-satunya kubu yang masih gagal ditawan ialah kubu al-Qamus.

Kepungan ke atas kubu ni makan masa selama 13 hingga 19 hari. Pada awalnya, Nabi (saw) hantar Abu Bakar as-Siddiq (ra) dan Umar bin al-Khattab (ra) untuk pecahkan kubu berkenaan tapi tak berjaya.

Beberapa hari kemudian, baginda nak Ali bin Abi Talib (ra) pegang panji Islam tapi Ali hidap sakit mata yang teruk.

Baginda jumpa Ali dan meludah pada mata Ali. Hasil mukjizat Rasulullah, mata Ali terus sembuh. Lalu Rasulullah serahkan panji Islam kepadanya.



Kemudian Ali maju berperang sehingga berjaya menaklukinya. Siap diangkat pintu Khaibar sorang-sorang. Pintu ni langsung tak mampu diangkat 40 orang tentera biasa.

Peristiwa Pertempuran Khaibar ni lah yang diinspirasikan untuk dijadikan laungan “Khaibar, Khaibar Ya Yahud, Jaysu Muhammad Saufa Ya’ud.”

Peristiwa inilah yang ditakuti orang Yahudi untuk berulang semula. Penguasaan dan kewujudan diorang terancam dan diorang akan tumbang.

Khaibar, Khaibar Ya Yahud, Jaysu Muhammad Saufa Ya’ud



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Gambar lucah ciptaan AI, artis tempatan menjadi mangsa

Rakyat Malaysia jual sate RM7 secucuk tepi jalan laku keras

Bersatu sudah jadi Berpecah

Pekerja Nasi Kandar Terkenal Hanya Berseluar Dalam Di Dapur (Video)

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker