Kes mahkamah Kuwait, Najib Razak tidak terlibat

Kes mahkamah Kuwait tidak mendengar pendapat Najib Razak berhubung dakwaan dia menandatangani projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) bersama China pada 2016 dengan harga yang melambung sebagai balasan kepada Beijing untuk membantu membayar hutang besar 1MDB, kata peguam bela bekas perdana menteri itu.

Muhammad Farhan Muhammad Shafee memberitahu Malaysiakini bahawa bekas menteri kewangan itu bukan sebahagian daripada prosiding mahkamah negara Timur Tengah itu yang menyaksikan sabitan tanpa hadir dan menjatuhkan hukuman terhadap ahli perniagaan buruan, Low Taek Jho (Jho Low), dan dengan itu tidak dapat menyangkal dakwaan itu. .

“Saya tidak boleh mengulas mengenai merit dakwaan itu kerana kes (RM2.28 bilion) 1MDB (rasuah) (terhadap Najib) di Malaysia masih berjalan.

“Bagaimanapun, adalah penting untuk ambil perhatian bahawa Najib bukan pihak terlibat dalam prosiding di Kuwait jadi dakwaan terhadapnya kekal tidak dicabar dan dia tidak mendapat manfaat daripada penjelasan atau pembelaannya,” kata Farhan (gambar, bawah).

Portal berita perniagaan itu memetik kertas mahkamah yang menuduh Najib menandatangani ECRL dan kontrak infrastruktur mega lain dengan China atas dakwaan kerana Beijing membayar hutang besar syarikat pelaburan Malaysia itu.

Pembayaran dari China dikatakan disalurkan melalui beberapa akaun bank individu Kuwait untuk disembunyikan tujuan transaksi.

Laman web berita itu juga melaporkan dokumen mahkamah yang mendakwa Najib menubuhkan syarikat bertujuan khas (SPV) untuk mengendalikan projek itu.

Kata laporan itu, Najib berbuat demikian untuk mengetepikan bantahan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) ketika itu – yang telah digantikan oleh Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) – dan agensi milik kerajaan lain berhubung pemberian projek tanpa tender terbuka.

Dokumen mahkamah itu dikaitkan dengan keputusan mahkamah Kuwait pada 28 Mac yang mensabitkan kesalahan Low tanpa kehadirannya dan menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun atas tuduhan pengubahan wang haram berhubung skandal 1MDB.

Akhbar Kuwait Al-Qabas melaporkan selain Low, seorang sheikh, pasangannya, dan dua warga asing telah dijatuhi hukuman penjara 10 tahun, manakala seorang peguam dijatuhi hukuman tujuh tahun atas tuduhan pengubahan wang haram membabitkan dana Malaysia.

Mereka juga diarah memulangkan AS$1 bilion (RM4.4 bilion) selain membayar denda berjumlah KD$145 juta (RM2 bilion).

Akhbar itu tidak menamakan syeikh, pasangannya, mahupun peguam, dan hanya menyebutnya sebagai “dana Malaysia”, mengatakan ini kes pengubahan wang haram terbesar di Kuwait.

Bagaimanapun, akhbar itu mengenal pasti warga asing itu sebagai Low dan ahli perniagaan Syria-Perancis, Bachar Kiwan.

Laman pemberi maklumat Sarawak Report pula berkata dana Malaysia yang dimaksudkan ialah 1MDB.

Ia juga mengenal pasti syeikh itu sebagai Sheikh Sabah Jaber Al-Mubarak Al-Sabah, yang merupakan anak kepada bekas perdana menteri Kuwait. Pasangannya dikenal pasti sebagai sekutu kepada Low, Hamad Al Wazan dan peguamnya Saud Abdelmohsan.

Menurut Al-Qabas, kelima-lima orang itu didakwa melakukan pengubahan wang haram China bersamaan dengan KD343,700,000 (RM4.95 bilion) kerana mengetahui ia hasil haram yang digelapkan daripada syarikat pelaburan Malaysia.

Al-Qabas juga melaporkan bahawa kes itu telah ditangguhkan selama dua tahun sebelum dibuka semula kerana pihak pendakwaan menghadapi halangan untuk mendapatkan maklumat dari luar negara.

Laporan itu tidak menggambarkan jenis kesukaran tersebut atau siapa yang terlibat, tetapi Sarawak Report berkata ia menunjukkan kurangnya kerjasama daripada Malaysia.

Pada tahun 2020, The Wall Street Journal melaporkan bahawa penyiasat Malaysia telah menemui jejak wang dari China ke bank China di Kuwait dan seterusnya ke entiti Kepulauan Cayman yang dikawal oleh Low, yang digunakan untuk membayar hampir AS$1 bilion untuk aset Kawalan Rendah dalam Malaysia untuk membayar beberapa hutang 1MDB.

Urus niaga itu dilakukan dalam yuan China, dilaporkan untuk mengelak pemeriksaan daripada pihak berkuasa AS yang sudah menyiasat aktivitinya.

Low menafikan salah laku tetapi setakat ini tidak mengulas mengenai laporan WSJ itu.

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Dr Amalina Akhirnya Dedah Wajah Anak

‘Ex Founder’ Dedah Taktik Kotor ‘Geng Founder Pantai Timur’

Diva AA Berang Ada Individu Tiru Gaya Percakapannya?

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker