Kejadian makhluk bertaring membunuh 40 ekor lembu membuntukan pihak berkuasa

DENVER, Colorado – Pasukan penyiasat hidupan liar di negeri Colorado keliru selepas menemui berpuluh-puluh bangkai lembu di sebuah kawasan pedalaman di negeri itu, lapor akhbar Guardian.

Kejadian pelik itu mendapat liputan akhbar-akhbar di Amerika Syarikat dengan New York Post menyiarkan tajuk utama, mencadangkan bahawa lembu-lembu itu mungkin dibunuh oleh makhluk misteri yang tidak meninggalkan sebarang jejak.

Kira-kira 40 ekor lembu dan anak lembu ditemui mati dekat bandar Meeker, barat laut Colorado sejak dua bulan lalu.

Pihak berkuasa pada mulanya menyalahkan serigala berikutan kematian itu tetapi beberapa pegawai taman dan hidupan liar Colorado berkata, hanya lima daripada 40 ekor lembu yang mati menunjukkan kecederaan yang mempunyai kaitan dengan serangan serigala.

Seorang penternak yang kehilangan anak lembu, Jerry Klinglesmith menulis dalam akhbar The Fence Post mengenai apa yang dia fikirkan mungkin telah berlaku.

“Senario paling mungkin adalah seperti berikut (iaitu) serangan haiwan bertaring yang jelas telah mencetuskan permulaan penyebab kematian yang masih tidak dapat disimpulkan,” tulis Klinglesmith.

Klinglesmith bersama-sama doktor haiwan, pegawai Taman Colorado dan Hidupan Liar serta pakar lain terus menyiasat punca kematian lembu-lembu tersebut.

Walaupun kes itu sebahagian besarnya masih menjadi misteri, teori baharu yang tiada kaitan dengan serigala telah muncul.

Pengurus Taman Hidupan Liar Colorado dan Wilayah Barat Laut, Travis Blackdan Klinglesmith berkata, lembu-lembu itu mungkin dijangkiti kaki hitam iaitu penyakit yang disebabkan oleh bakteria Clostridium, lapor akhbar The Coloradoan pula.

Bagaimanapun, keputusan patologi masih belum mengesahkan sama ada penyakit itu menjadi punca kematian lembu-lembu tersebut. – Agensi

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

 

Senarai Penuh Menteri Kabinet Anwar

Dilantik sebagai Menteri Ekonomi: Ini masanya untuk Rafizi gunakan ‘Formula’ bantu negara!


Ronaldo bakal berhijrah ke Arab Saudi

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker