Jangan ulangi lantikan menteri kewangan tidak kompeten seperti 22 bulan lalu

PETALING JAYA: Seorang ahli ekonomi menggesa Perdana Menteri Anwar Ibrahim menamakan menteri kewangan yang boleh menjadikan ekonomi berfungsi serta memiliki pengetahuan melangkaui bidang perakaunan dan kewangan.

Carmelo Ferlito dari Pusat Pendidikan Pasaran berkata, ini kerana perkara itu tidak berlaku ketika pelantikan dua menteri kewangan sebelum ini.

Beliau berkata, masa sukar semakin menghampiri dan Malaysia memerlukan “CEO untuk ekonomi Malaysia, dengan menteri-menteri sebagai pengurusnya”.

Beliau berkata, individu ini mestilah seseorang yang akan mengakui bahawa penggerak ekonomi adalah keusahawanan dan bukannya keputusan populis.

“Jadi ketua pegawai eksekutif ini mesti menyediakan rangka kerja institusi yang betul dan berfungsi yang akan membolehkan keusahawanan dan daya saing berkembang maju,” katanya kepada FMT.

Ferlito berkata, menteri kewangan mesti dapat memahami dinamik ekonomi dan memastikan kementerian seperti Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri serta Kementerian Sumber Manusia tidak menghalang.

“Kementerian perlu memahami bagaimana tindakan mereka boleh memupuk keusahawanan dan bukannya melemaskannya seperti yang kita lihat beberapa tahun kebelakangan ini,” katanya.

Beliau berkata, ekonomi dan iklim pelaburan Malaysia terkesan akibat dasar terpisah seperti peraturan buruh yang ketat dan kawalan harga.

Seorang lagi ahli ekonomi, Shankaran Nambiar dari Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia, berkata menteri kewangan akan datang mesti memahami cara dasar berfungsi dan bagaimana ia mempengaruhi pasaran dan bahagian populasi yang berbeza.

Mengulas mengenai spekulasi bahawa Anwar boleh mengambil portfolio kewangan, Nambiar berkata ini mungkin bukan idea yang baik.

“Atas sebab tadbir urus yang baik dan juga kerana cabaran yang mungkin timbul tahun depan, mungkin tidak sesuai untuk perdana menteri menjadi menteri kewangan walaupun saya tidak meragui kecekapan Anwar,” katanya.

Anwar, yang merupakan menteri kewangan antara 1991 dan 1998, dijangka menamakan barisan Jemaah Menteri tidak lama lagi.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Nabila Razali nikah senyap-senyap?

Dituduh jadi ejen Israel, Anwar arah polis ambil tindakan – Fahmi

Orang baik dan orang jahat tak boleh duduk bersama – Tuan Ibrahim

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker