COVID-19: Masih ‘terlalu awal’ isytihar kemenangan – WHO

GENEVA: Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) semalam, memaklumkan masih terlalu awal untuk negara mengisytihar kemenangan ke atas COVID-19 atau menyerah kalah kepada usaha menghentikan penularan wabak itu.

“Adalah terlalu awal untuk mana-mana negara menyerah kalah atau mengisytihar kemenangan.

“Virus ini berbahaya dan akan terus membiak di depan mata,” kata Ketua Pengarah WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus kepada wartawan.



Beliau berkata demikian ketika mengulas keputusan Denmark dan Norway, negara Kesatuan Eropah (EU) pertama menarik balik semula sekatan domestik COVID-19 walaupun terdapat bilangan tinggi COVID-19 disebabkan varian Omicron yang walaupun lebih bergejala ringan, di samping beberapa negara sedang mempertimbang langkah sama.

“Kita bimbang naratif yang berlaku di beberapa negara disebabkan vaksin dan kadar kebolehjangkitan tinggi Omicron serta kadar keterukan yang rendah tidak lagi mungkin mencegah penularan hingga tidak diperlukan.

“Tiada apa yang lebih jauh membimbangkan melainkan berdepan perkara sebenar,” katanya sambil menekankan kadar kebolehjangkitan yang tinggi bermakna lebih banyak kematian.

Ketua agensi kesihatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa (PBB) itu menegaskan, sejak Omicron pertama kali dikesan di selatan Afrika kira-kira 10 minggu lalu, hampir 90 juta kes COVID-19 dilaporkan kepada WHO, angka yang lebih tinggi daripada sepanjang 2020.



Meskipun varian COVID-19 baharu itu diketahui mempunyai gejala lebih ringan, beliau menekankan, keadaan sekarang kini sudah memperlihatkan peningkatan bilangan kematian yang sangat membimbangkan di kebanyakan wilayah di dunia.

Sejak COVID-19 pertama kali dikesan di Wuhan, China pada akhir 2019, lebih 373 juta kes jangkitan disahkan dengan hampir 5.7 juta kematian direkodkan kepada WHO, tetapi jumlah sebenar dipercayai jauh lebih tinggi.

Pada minggu lalu, lebih 22 juta kes COVID-19 dan lebih 60,000 kematian dilaporkan di seluruh dunia – AFP

 




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Pelakon Mak Wan Latah Menikah Lagi, Kali Ini Pindah Ikut Suami Ke Kuala Pilah



Luna Maya Terkedu Ditanya Soalan Panas, “Awak Pernah Buat Jahat Dalam Kereta Tak?

Pak Nil bertemu jodoh?



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker