16,000 hektar tanah diusahakan penanaman jagung bijirin – Ismail

16,000 hektar tanah diusahakan penanaman jagung bijirin – Ismail

LEBIH 16,000 hektar tanah akan diusahakan bagi penanaman jagung bijirin bagi sebagai langkah mengurangkan kebergantungan negara terhadap import bahan mentah bagi makanan ayam.

Menurut Perdana Menteri, untuk itu sebanyak 12,140 hektar tanah di Kelantan dan Terengganu telah dikenal pasti oleh Pertubuhan Peladang Kebangsaan (NAFAS) untuk diusahakan tanaman tersebut.

Manakala Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (ANGKASA) pula, menurut beliau, telah mengenal pasti 4,000 hektar tanah lagi di seluruh negara bagi tujuan yang sama.

Beliau berkata, setiap hektar tanah tersebut mampu mengeluarkan 5 tan jagung bijirin dan menampung sebanyak 20 peratus daripada keperluan import jagung bijirin dalam tempoh lima tahun ini,” kata beliau.

“NAFAS dan ANGKASA akan lebih proaktif dalam industri penanaman jagung bijirin, bagi mengurangkan kebergantungan negara terhadap import bahan mentah untuk makanan ayam

“NAFAS menyasarkan untuk menguasai 20 peratus pasaran dengan pengeluaran sebanyak 144 juta ekor ayam setahun, manakala ANGKASA sebanyak 30 juta ekor setahun.

Baca juga: Pelaksanaan darurat: Adakah benar ia zalim?
Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan selepas mengadakan pertemuan dengan Ahli Jemaah NAFAS dan Anggota Lembaga ANGKASA di Putrajaya hari ini.

Pertemuan tersebut bagi membincangkan mengenai langkah-langkah menjamin sekuriti makanan negara.

Ismail Sabri berkata, NAFAS dan ANGKASA juga terlibat dalam ekosistem industri ayam bermula daripada anak ayam, makanan ternakan, vaksin, reban, pusat pemprosesan, bilik sejuk beku, logistik, pusat pengedaran dan pemasaran sehingga bekalan sampai kepada pengguna.

Katanya, inisiatif NAFAS dan ANGKASA itu selaras dengan saranan Majlis Tindakan Ekonomi (EAC) yang mahu kerjasama awam dan swasta diperkukuh bagi meningkatkan hasil pertanian khususnya industri ternakan ayam.

Perdana Menteri berkata, usaha NAFAS dan ANGKASA yang berskala besar tersebut diyakini dapat mengurangkan kebergantungan negara terhadap jagung bijirin bagi kegunaan makanan ayam.

“Saya yakin NAFAS dan ANGKASA berupaya membantu kerajaan menangani masalah kenaikan harga ayam dan bekalan makanan.

“Ini kerana NAFAS mempunyai seramai 1 juta ahli, manakala 7 juta ahli bernaung di bawah ANGKASA melalui 14,835 koperasi,” katanya.

Sementara itu, Perdana Menteri berkata, ANGKASA juga diminta menerajui sektor koperasi dalam menangani kenaikan kos sara hidup.

Pada masa yang sama, katanya, langkah proaktif NAFAS dan ANGKASA ini juga mampu menstabilkan bekalan dan harga ayam di pasaran bagi kesejahteraan Keluarga Malaysia. E9

16,000 hektar tanah diusahakan penanaman jagung bijirin – Ismail


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Cik Non Viral meninggal dunia (video)

“Kau Ada Kaki,Tangan Pergilah Cari Kerja. Tolong Sedar Diri, Dah Miskin Buat Cara Miskin” – Zarina Anjoulie

#MeleTOP: 24 jam selepas Viral..ini keadaan terkini Restoran 35..memang tak sangka

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker