Pengantungan Nagaenthran, ‘Kami sedih, masih tidak berpuas hati’

Sharmila memberitahu keluarganya juga berterima kasih kepada semua pihak yang memberi sokongan terhadap perjuangan membantu adiknya sebelum ini. – Gambar/ Astro AWANI

IPOH: “Walau terpaksa pasrah dengan pemergian Nagaenthran Dharmalingam, namun ia masih pahit untuk ditelan,” kata kakak mendiang, Sharmila, 36.

Nagaenthran menjalani hukuman mati di Penjara Changi, Singapura pagi Rabu kerana kesalahan mengedar dadah.

Mengulas lanjut, Sharmila berkata, mereka sekeluarga masih tidak berpuas hati terhadap hukuman yang dijalankan ke atas adiknya itu kerana mendakwa timbalan pendakwa raya tidak bertanyakan tentang kandungan rayuan keluarganya.

“Perasaan kami memang sedih dan tidak berpuas hati. Akan tetapi kami tidak tahu hendak buat macam mana lagi kerana kami pun orang biasa.



“Kami berasa tidak berpuas hati apabila kami memfailkan rayuan, mereka bertanya kepada kami siapa yang membantu kami, adakah ada peguam dalam keluarga?,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Indah, Tanjung Rambutan, dekat sini, pada Rabu.

Namun begitu, Sharmila berkata pihaknya tidak mahu mengambil sebarang tindakan susulan memandangkan adik kesayangannya itu kini sudah tiada dan kehilangannya kini amat dirasai.
Katanya, kali terakhir dia berjumpa mendiang adalah pada Ahad lalu.

“Semasa perayaan Deepavali sebelum ini, kami adik beradik lain ada membelikan seluar, baju dan kasut baharu untuk dipakai Nagaenthran. Dia ada memakainya untuk bergambar dan ketika itu dia memang dilihat gembira,” tambahnya.

Dalam pada itu, Sharmila memberitahu keluarganya juga berterima kasih kepada semua pihak yang memberi sokongan terhadap perjuangan membantu adiknya sebelum ini.



Malah katanya dia berasa terharu akan sokongan yang ditunjukkan warga Singapura, Malaysia dan lain-lain terutama yang dilihat menerusi media sosial.

Sementara itu difahamkan jasad Nagaenthran dalam perjalanan dibawa ke Ipoh untuk diuruskan mengikut kepercayaan Hindu sebelum di bawa ke Pusat Pembakaran Mayat di Buntong di sini, pada Jumaat
Pada Rabu, media melaporkan hukuman mati terhadap Nagaenthran, dilaksanakan di Singapura selepas Mahkamah Rayuan Singapura menolak rayuan terakhir yang difailkan ibu Nagaethran untuk mencabar keputusan bagi mengetepikan sabitan dan hukuman mati terhadap anaknya, pada Selasa.

Nagaenthran dijatuhi hukuman mati pada 2010 kerana mengedar 42.72 gram heroin pada 2009 ke Singapura, yang diketahui antara negara yang mempunyai undang-undang narkotik paling tegas di dunia.

Dia sepatutnya menjalani hukuman pada 10 November 2021, tetapi memperoleh penangguhan sementara pada 9 November selepas mahkamah diberitahu dia positif COVID-19 ketika hadir untuk rayuan terakhir terhadap hukuman matinya.



 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929



CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




Pemuda OKU Tangisi Pemergian Bapa Undang Sebak Netizen (Video)

Rayuan akhir Najib, 94 alasan dikemukakan untuk Mahkamah Persekutuan



Janna Nick Gatal Raya pula (Video)

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker