Bella Sudah Pulih Seperti Sedia Kala – PM [VIDEO]

Bella Sudah Pulih Seperti Sedia Kala – PM [VIDEO]

Kerajaan memutuskan untuk membentuk Jawatankuasa Kabinet Melindungi Kumpulan Rentan seperti kanak-kanak, orang kurang upaya (OKU), warga emas dan wanita bagi memastikan golongan berkenaan terus dilindungi.

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, keputusan itu dibuat sebagai penyelesaian tuntas susulan dakwaan berlaku pengabaian dan penganiayaan terhadap remaja Sindrom Down berusia 13 tahun dikenali sebagai Bella ketika berada di sebuah rumah kebajikan.

“Hari ini saya bertemu Bella, Bella sudah pulih seperti sedia kala… berkeyakinan tinggi untuk bergaul dengan rakan-rakan.

“Terima kasih kepada kakitangan pusat jagaan di Seremban ini. Kes seperti Bella merupakan antara banyak kes yang mungkin berlaku tetapi tidak dilaporkan.

“Bukan sahaja isu penderaan tetapi juga isu anak yatim yang dihantar ke rumah anak yatim tidak mempunyai dokumen seperti sijil kelahiran dan lain-lain. Banyak pusat-pusat jagaan yang tidak didaftarkan dan menyukarkan pemantauan,” katanya dalam hantaran di Facebook pada Sabtu.
Dalam hantaran sama, Ismail Sabri turut berkongsi video beliau bersama Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rina Harun melawat Bella.

Sementara itu, dalam perkembangan sama, beliau turut memaklumkan kerajaan mempertimbang untuk melakukan penstrukturan semula Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi menambah baik agensi itu.

“Kerajaan akan melihat secara menyeluruh seperti pendaftaran pusat jagaan, mempermudahkan pendaftaran dan pindaan akta lapuk mengeluarkan sijil kelahiran malah termasuk penstrukturan semula JKM,” katanya-SH

Bella Sudah Pulih Seperti Sedia Kala – PM [VIDEO]

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Nabila Huda Trauma Lihat Muka Peguam Siti Bainun

Mawar Karim Akui Sedang Bercinta

Prank Melampau Pegang Tangan Isteri Orang (Video)

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker