Rakyat kecewa RUU Anti Lompat Parti tangguh – Najib

MELAKA: Majoriti rakyat melahirkan rasa kecewa apabila Rang Undang-undang (RUU) Anti Lompat Parti yang sepatutnya dibentangkan di Dewan Rakyat Isnin ini ditangguhkan buat kali kedua, kata Ahli Parlimen Pekan, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Bekas Perdana Menteri itu menjelaskan, jika diikut hasrat pengundi, tidak dapat dinafikan mereka mahu RUU tersebut dibentangkan kerana ia adalah prinsip yang mulia.

Katanya, RUU itu dilihat memberi keadilan kepada rakyat selepas mereka membuat keputusan memilih wakil rakyat dan parti, bagi memastikan calon yang menang tidak pergi ke pihak lain.

“Rakyat memilih wakil rakyat berdasarkan kepada parti dan parti juga bekerja untuk calon yang bertanding dan tiba-tiba dia lompat kepada pihak lain.

“Ini bermakna dia telah mengkhianati mandat yang diberikan oleh rakyat. Itu adalah prinsip asas dan sebab itu majoriti rakyat hendak supaya RUU ini dibentangkan di Dewan Rakyat,” katanya dalam sidang akhbar selepas melawat Bazar Aidilfitri di Jalan Hang Tuah di sini, malam tadi.

Pada Khamis, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang), Datuk Seri Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar memberitahu, Kabinet tidak bersetuju dengan pembentangan RUU Anti Lompat Parti.

Katanya, RUU berkenaan tidak akan dibentangkan pada sidang khas Isnin ini, sebaliknya akan dihantar semula untuk kajian lanjut mengenai definisi ‘lompat parti’.

Ekoran daripada keputusan tersebut, pelbagai pihak terutama dalam kalangan ahli Parlimen mula menyuarakan rasa tidak puas hati.

Mengulas mengenai perkembangan terkini debat dengan Ketua Pembangkang, Najib berkata, ia akan diadakan selepas Ramadan.

“Kita sedang runding selepas Ramadan dan orang kata tak sesuai kalau dibuat di bulan puasa sebab kita nak beri tumpuan kepada ibadat,” jelasnya.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Bazar Ramadan 2022: Ini senarai 18 bazar yang terbaik seluruh negara

Bayar atau tak boleh keluar dari Malaysia

‘Tiga beradik’ Juadah Istimewa Menjadi Rebutan Di Bulan Ramadan

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker