150 peniaga bazar Ramadan termenung, jualan tak laku

150 peniaga bazar Ramadan termenung, jualan tak laku

PASIR PUTEH – Lebih 150 peniaga di bazar Ramadan Padang Bandaran di sini hanya mampu termenung melihat juadah mereka tidak laku dijual ekoran lokasi yang baru dipindahkan itu tidak mendapat perhatian ramai.

Situasi itu berlaku sejak hari pertama Ramadan sehingga menyebabkan para peniaga berdepan kerugian kerana sudah mengeluarkan modal besar termasuk membayar sewa tapak kepada Majlis Perbandaran Pasir Puteh (MPPP).



Difahamkan, antara punca bazar Ramadan di situ tidak laku adalah kerana lokasinya yang tersorok selain keadaan padang yang sentiasa becak dan berlumpur akibat hujan sejak beberapa hari lalu.

Seorang peniaga, Karimah Ismail, 45, berkata, lokasi sebenar bazar Ramadan itu tiga tahun lalu sepatutnya berhampiran Pasir Puteh Sentral di sini.

Katanya, peniaga yang sudah melunaskan sewa tapak kepada MDPP ketika itu, namun tidak sempat berniaga sebelum mereka dibenarkan membuka gerai tahun ini secara percuma di lokasi baharu yang terletak di Padang Bandaran.

“Lokasi ini agak tersorok dan kini dalam keadaan becak selepas hujan lebat sejak beberapa hari lalu. Keadaan itu menyebabkan tiada pengunjung mahu datang membeli juadah berbuka puasa.



“Kebanyakan peniaga sekarang berdepan kerugian kerana kami sudah mengeluarkan modal besar, namun kurang pengunjung pada kali ini,” katanya ketika ditemui Kosmo! di sini semalam.

Sementara itu, Setiausaha MDPP, Noor Azman Md. Nawi ketika dihubungi berkata, pihaknya akan mencari pendekatan yang sesuai dalam tempoh terdekat bagi meningkatan keselesaan pengunjung dan peniaga di bazar Ramadan tersebut.

“Keadaan yang berlaku ketika ini di luar jangkaan apabila hujan lebat dalam tempoh tiga malam berturut-turut menyebabkan tapak perniagaan menjadi becak.

“Selain itu, MDPP tidak membuka permohonan baharu untuk peniaga, sebaliknya menggunakan permohonan 2019 dan 2020 sahaja,” katanya. K Online



150 peniaga bazar Ramadan termenung, jualan tak laku


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Bazar Ramadan 2022: Ini senarai 18 bazar yang terbaik seluruh negara



Bayar atau tak boleh keluar dari Malaysia

‘Tiga beradik’ Juadah Istimewa Menjadi Rebutan Di Bulan Ramadan



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker