Tindakan Pengantin Baru Selamatkan Budak OKU Hampir Lemas Dipuji Netizen [VIDEO]

Tindakan Pengantin Baru Selamatkan Budak OKU Hampir Lemas Dipuji Netizen [VIDEO]

Alor Setar: Seorang pengantin baru yang sedang merakam gambar perkahwinannya di tebing Sungai Anak Bukit di sini, Jumaat lalu menjadi wira apabila terjun menyelamat kanak-kanak orang kurang upaya (OKU) yang lemas selepas terjatuh ke sungai itu.

Video berdurasi 29 saat itu mula tular di laman sosial Tik Tok dan Facebook hari ini sehingga menarik perhatian netizen yang memuji tindakan pengantin lelaki terbabit selain menganggapnya sebagai hero.

VIDEO DIBAWAH:-

“Nyawa kanak-kanak itu lebih penting dan saya terjun ke dalam sungai kerana dia hampir tenggelam,” kata Mohd Anuar Ahmad, 33.

Mohd Anuar berkata, ketika kejadian jam 6.45 petang itu dia sedang merakam gambar kenangan pada hari perkahwinannya bersama isteri, Norhaslinda Mahmud, 38, dan jurugambar.



“Sungai Anak Bukit itu sangat dalam dan luas, tanpa hiraukan apa yang berlaku, saya tanggalkan jam dan tengkolok sebelum terjun ke dalam sungai.

“Mujur saya tahu berenang. Saya terjun dan terus menarik kanak-kanak itu walaupun dia sudah beberapa kali tenggelam timbul dan hampir tenggelam,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Mohd Anuar yang menetap di Kampung Kota Rentang, Gunung Keriang bersyukur kerana dapat menyelamatkan kanak-kanak berusia tujuh tahun itu walaupun kejadian berlaku terlalu pantas.

Sementara itu, isterinya, Norhaslinda berkata, dia dan suaminya tidak menyangka video kejadian itu akan tular namun bersyukur suaminya dan kanak-kanak itu selamat.

“Saya dengar ibu kanak-kanak itu jerit yang anaknya OKU dan tidak tahu berenang menyebabkan orang ramai yang berada di situ panik kerana masing-masing tidak tahu berenang.



“Saya cemas tengok suami dah ‘hilang’ ketika itu namun tidak lama kemudian nampak dia terjun ke dalam sungai dengan berpakaian pengantin. Cemas juga waktu itu kerana sungai itu dalam malah orang kampung kata ada buaya,” katanya.

Norhaslinda berkata, dia akhirnya lega apabila nampak suaminya berjaya menyelamatkan kanak-kanak itu dan bangga dengan keberanian pasangannya itu.

Katanya, ibu kanak-kanak itu beberapa kali memeluknya sambil meminta maaf kerana menyusahkan mereka.

“Yang penting mereka selamat, Alhamdulillah,” katanya.



Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Ahmad Shukri Mat Akhir berkata, tiada laporan berhubung kejadian itu dibuat memandangkan kanak-kanak lelaki itu berjaya diselamatkan pengantin berkenaan.-HM

Tindakan Pengantin Baru Selamatkan Budak OKU Hampir Lemas Dipuji Netizen [VIDEO]

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929



CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




Muhyiddin lari malam tewas secara keseluruhan dalam PRN Johor

Bangsa Johor tolak Pejuang, Mahathir sudah tidak releven



 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker