Sekatan sementara Vincent Tan pada Sanusi dikanjutkan mahkamah

Sekatan sementara Vincent Tan pada Sanusi dikanjutkan mahkamah

Mahkamah Tinggi Shah Alam membenarkan permohonan ahli perniagaan Vincent Tan untuk injunksi ad-interim terhadap Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor.

Mahkamah sivil membuat keputusan pagi ini apabila ia menangguhkan perbicaraan yang dijadualkan hari ini – permohonan injunksi antara pihak ahli perniagaan (plaintif dan defendan hadir) – kepada 25 Okt.



Sebelum ini pada 17 Ogos, mahkamah membenarkan perintah larangan ex-parte Tan (hanya plaintif hadir semasa perbicaraan) terhadap Sanusi sehingga hari ini, yang dikaitkan dengan saman fitnah ahli perniagaan itu terhadap pemimpin Sanusi.

Hari ini pada mulanya ditetapkan untuk pasukan undang-undang Tan dan Sanusi untuk membentangkan hujahan lisan sama ada injunksi patut dikenakan, sementara menunggu penyelesaian tuntutan mahkamah.

Ketika dihubungi pagi ini, peguam bela ahli perniagaan itu Chuar Kia Lin berkata bahawa pasukan undang-undang Sanusi berhasrat untuk menentang permohonan injunksi dan memerlukan lebih masa untuk memfailkan afidavit dan hujahan bertulis mereka.

“Memandangkan kami plaintif tidak mempunyai bantahan terhadap perkara itu, mahkamah menetapkan tarikh perbicaraan perbicaraan antara bahagian pada 25 Okt.



“Dalam pada itu, mahkamah juga telah memberikan injunksi ad-interim sementara menunggu pelupusan penuh injunksi inter-parte,” kata Chuar.

Semakan pada senarai kausa dalam talian badan kehakiman menunjukkan bahawa perkara itu ditetapkan untuk pendengaran injunksi inter partes pada 25 Okt di hadapan pesuruhjaya kehakiman Choong Yeow Choy.

Malaysiakini sedang menunggu jawapan daripada peguam Sanusi berhubung perkara itu.

Sebelum ini, peguam Tan mengeluarkan surat tuntutan maaf pemimpin Perikatan Nasional (PN) itu dan pampasan RM200 juta.



Ini membabitkan dakwaan Sanusi mengenai ketidakwajaran antara Tan dan Menteri Besar Selangor Amirudin Shari berhubung projek pembersihan Sungai Klang.

Selepas menteri besar Kedah itu didakwa enggan mematuhi surat undang-undang Tan, pengasas Kumpulan Berjaya itu memfailkan saman fitnah itu pada 8 Ogos.

Writ saman itu adalah atas ucapan Sanusi semasa kempen pilihan raya negeri Kedah di Dataran Darulaman, Jitra, pada 2 Ogos, yang menyaksikan kehadiran ratusan orang.

Menurut pernyataan tuntutan, Tan dan Berjaya Land Berhad – masing-masing plaintif pertama dan kedua – menolak dakwaan itu, dengan alasan Sanusi enggan mematuhi surat undang-undang mereka melalui surat peguamnya sebagai jawapan, bertarikh 8 Ogos.



Plaintif mendakwa bahawa bukan sahaja dakwaan itu tidak berasas dan tidak benar tetapi juga diucapkan dan disebarkan dengan niat jahat dan untuk “manfaat politik”.

Tan dan syarikat itu mendakwa Sanusi tidak mengambil langkah munasabah untuk mengesahkan kebenaran dakwaan itu sebelum melafazkannya semasa ucapan, mendakwa defendan mahu mendapatkan publisiti murahan dan sensasi untuk keuntungan peribadi atau pilihan raya.

Plaintif mendakwa bahawa kenyataan Sanusi menggambarkan mereka sebagai korup dan kroni Amirudin, telah menyebabkan kerajaan negeri Selangor menanggung kerugian RM180 juta daripada tanah yang dikatakan diberikan secara “percuma”, dan menipu rakyat Selangor, antara lain.

Selain pelbagai ganti rugi, Tan dan Berjaya Land memohon injunksi untuk menghalang Sanusi daripada terus mengulangi kenyataan yang didakwa berunsur fitnah itu.



Plaintif juga menuntut faedah lima peratus ke atas sebarang jumlah penghakiman yang diberikan, kos, dan apa-apa relif lain yang difikirkan sesuai oleh Mahkamah. Mk

Sekatan sementara Vincent Tan pada Sanusi dikanjutkan mahkamah

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Ubai beli motosikal guna duit Shila Amzah?

Fara Fauzana, Fizi bercinta?

Isu Diva AA, ini kata Che Ta

Mekah dilanda ribut, hujan lebat (Video)

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker