Jho Low, ibu bapa, masukkan kehadiran dalam saman 1MDB

Jho Low, ibu bapa, masukkan kehadiran dalam saman 1MDB

Ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho atau “Jho Low”, bapa beliau Larry Low Hock Peng dan ibunya Goh Gaik Ewe telah memasukkan kehadiran dalam kes saman USD3.7837 bilion yang difailkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) terhadap mereka.

Memorandum Kehadiran itu difailkan oleh firma guaman, Tetuan Valen, Oh & Partners yang mewakili ketiga-tiga defendan pada 29 Dis 2021.

Peguam K Siva Kumar yang mewakili 1MDB berkata mahkamah mengarahkan Jho Low dan kedua ibu bapanya memfailkan pernyataan pembelaan pada atau sebelum 26 Jan ini selain menetapkan 9 Feb untuk pengurusan kes.

“Bagaimanapun, tiga defendan lain iaitu kakak Jho Low, May Lin, adik lelakinya Taek Szen serta rakan sekutunya Eric Tan Kim Loong masih belum memasukkan kehadiran dalam kes saman itu,” kata peguam itu ketika dihubungi pemberita melalui aplikasi WhatsApp selepas pengurusan kes di hadapan Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Nor Afidah Idris secara dalam talian hari ini.

Pada 7 Mei 2021, 1MDB dan empat anak syarikatnya, 1MDB Energy Holdings Limited, 1MDB Energy Limited, 1MDB Energy (Langat) Limited dan Global Diversified Investment Company Limited yang sebelum ini dikenali sebagai 1MDB Global Investments Limited, memfailkan saman terhadap keenam-enam defendan itu.

Berdasarkan writ itu, 1MDB menuntut USD661 juta daripada Jho Low dan masing-masing USD41 juta, USD397 juta, USD608 juta dan USD1.9 bilion daripada Jho Low dan Tan, serta USD325 juta daripada Jho Low dan ayahnya.

1MDB Global Investments Limited pula menuntut USD630 juta daripada Hock Peng, Jho Low dan Tan serta USD2 juta daripada Taek Szen, Jho Low dan Tan.

Plaintif turut menuntut USD3.5 juta daripada May Lin and Jho Low serta USD1.695 juta daripada Goh, Jho Low dan Tan berhubung pembelian barang kemas serta keuntungan rahsia selain USD25.5 juta daripada Jho Low, Tan, Hock Peng dan Taek Szen. FMT

Jho Low, ibu bapa, masukkan kehadiran dalam saman 1MDB


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU</a


Myvi tahan lasak – Kecut Perut Lihat Pokok Tumbang Mengejut (Video)

LPPR bersih nama Azam Baki daripada salah laku pembelian saham

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker