Derma RM5 Kena Ludah – Lelaki Ini Kongsi Pengalaman Berhadapan Pengemis Rohingya (Video)

Derma RM5 Kena Ludah – Lelaki Ini Kongsi Pengalaman Berhadapan Pengemis Rohingya (Video)

Baru-baru ini heboh di media sosial apabila seorang kanak-kanak dipercayai warga Rohingya berang apabila tindakannya meminta sedekah dirakam oleh seorang pengguna jalan raya. Tindakan kanak-kanak tersebut menyerang pengguna jalan raya itu mendapat kritikan pelbagai dari rakyat Malaysia.

Sebahagiannya ada yang menyokong, alasan mereka adalah pelarian ini tidak diberikan peluang sewajarnya di Malaysia. Disebabkan itu mereka terpaksa meminta-minta. Namun bagi yang mengkritik, mereka melihat bahawa kumpulan pelarian ini sudah bertindak di luar kawalan sejak mereka ‘berkampung’ di Malaysia.

Manakala seorang lelaki di Twitter dengan nama Opu Tendriburang Daeng Rilaka menceritakan pengalaman beliau menampar seorang kanak-kanak warga Myanmar yang kurang ajar. Pengalaman ini dikongsikan di Twitter miliknya sendiri. Berikut adalah kisahnya.

“Cerita pasal aku lempang budak pelarian Burma dekat depan Lot10 ini, ada jalan cerita. Aku dapat tempahan dekat tingkat satu Lot10 masa buat Grab. Masa aku parkir motor, ada dua lagi rider Grab yang baru lepas kena paw dengan budak-budak itu.

“Seorang rider bagi RM2.00. Budak-budak pelarian ini marah-marah. Mintak dekat seorang lagi rider pulak. Bagi yaasin. Rider tu bagi RM5.00. Dia ludah sebab dia nak RM10.00. Lepas itu dia datang dekat aku pulak. Sama jugak. RM5.00 tak mahu, nak RM10.00 juga. Aku cakap tak ada. Dengan aku pula dia ludah.

“Tengok rider Grab tadi kena ludah aku dah menyirap. Kena dekat diri sendiri. Aku bagi penampar, tak lah kuat. Mereka lari dekat lorong-lorong bukit bintang tu. Aku dengan dua rider lagi pun berboraklah, makin kurang ajar semua. Tak lama selepas itu. Ada seorang gaya abang-abang pelarian datang nak beduk.

“Dua orang dan seperti berumur. Datang dengan cara memang mahu bergaduh. Nasib baik dua lagi rider tadi itu tak lari. Tengok cara mereka jenis garing juga. Kami bertekak depan Lot10. Memang masing-masing dah pegang helmet dah. Masuk sahaja confirm kami hempuk.

“Tidak lama selepas itu, pengawal keselamatan Lot10 datang. Sagang. Nak gaduh tempat lain, kata pengawal keselematan berbangsa Nepal. Taiko burma tu masa nak balik. Dia siap tunjuk muka kami seorang demi seorang sambil buat isyarat suruh kami beringat kalau jumpa dia lagi. Mereka ingat orang Malaysia ini cap ayam.

“Sambil tunjuk nombor plat motor kami tiga orang. Tapi alhamdulillah. Tak pernah jumpa dah sampai sekarang. Dah kena tembak mati mungkin. Samseng sangat dekat tempat orang. Aku ini bukan jenis bergaduh punya orang. Sebab aku bukan fighter, apa lagi lah gangster.

“Tapi cara mereka dah melampau. Siapa sahaja tak marah. Lagi nak kesiankan migran juga manusia. Sampai budak-budak dah tahap kurang ajar. Sampai cara dah mengugut,” katanya dalam ciapan yang kini sudah dikongsi lebih dari 2,500 kali.

Dia faham bahawa penyokong hak asasi manusia mahukan peluang yang lebih baik untuk kumpulan pelarian. Tetapi baginya, ia tidak dapat dinafikan bahawa sebahagian daripada kumpulan pelarian ini sudah bertindak di luar kawalan dan bersikap kurang ajar.

“Mereka [kumpulan yang mempertahankan pelarian] ini tahu tak pelarian Rohingya, Uyghur dekat Ampang, pelarian perang arab kebanyakannya kurang ajar dekat negara Malaysia. Pelarian ini dah macam ada kumpulan kongsi gelap mereka sendiri. Jangan persoal kenapa tak bagi mereka kerja, sebab tu mengemis.

“Persoalannya kenapa dibenarkan masuk, kalau masuk cara haram, kenapa tak dibendung habis-habis. Rakyat sendiri masih ramai susah menderita,sibuk angkut puak-puak ini masuk.

“Yang mana rasa dekat Twitter ini ramai pengikut. Tolong jangan bersetuju dengan ciapan aku. Sebab boleh tahan ramai jugak pejuang migran juga manusia. Dan boleh jadi ada yang sokong anda setiap masa. Jangan kena cancel sebab setuju dengan ciapan aku.

“Daripada kesiankan Rohingya. Lebih baik tolong Gurkha. Baca sejarah Rohingya. Kemudian baca sejarah Gurkha pulak. Arwah atuk aku cakap masa terima pingat dari Queen Elizabeth masa dia dalam servis RAMD dulu, ramai jugak Gurkha dapat pingat. Baik tolong Gurkha ada untung,” katanya. Vc

https://twitter.com/MALAYSIAVIRALL/status/1477535708319416321?t=A2JhXoFRmw3AqWPiscgj2w&s=19

Derma RM5 Kena Ludah – Lelaki Ini Kongsi Pengalaman Berhadapan Pengemis Rohingya (Video)


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU</a


Azad tanya KJ, beli peranti digital dekat Shopee ke?

Rita Rudaini pertahan KJ mengenai dos keempat

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker