Program vaksinasi kanak-kanak bermula Februari depan

KUALA LUMPUR- Program vaksinasi kanak-kanak melibatkan penerima berumur natara 5 hingga 12 tahun akan bermula pada Februari depan sejurus vaksin Pfizer kanak-kanak tiba ke Malaysia hujung bulan ini.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata, pelancaran program pemberian vaksinasi kanak-kanak itu akan diadakan pada 3 Februari 2022 di Hospital Tunku Azizah, Kuala Lumpur.

“Susulan itu, sistem tempahan janji temu melalui MySejahtera akan dibuka secara berperingkat pada penghujung Januari 2022 dengan memberi tumpuan kepada ibu bapa di Lembah klang terlebih dahulu.

“Sebagai permulaan, ibu bapa boleh mula mendaftarkan anak sebagai tanggunggan dalam aplikasi MySejahtera mereka selain perincian mengenai akses kepada sistem tempahan janji temu itu akan dimaklumkan dalam masa terdekat,” katanya dalam satu sidang akhbar khas di Dewan Rakyat di sini tadi.

Katanya, kementerian mensasarkan sebanyak 70 peratus kanak-kanak 5 hingga bawah 12 tahun dalam sistem pendidikan dapat diberikan dos 1 vaksin Pfizer (kanak-kanak) dalam tempoh 2 bulan dari tarikh program dilancarkan.

“Selain itu, sebanyak 80 peratus kanak-kanak juga disasarkan akan lengkap divaksin dalam tempoh enam bulan pelaksanaannya,” jelasnya.

Dalam pada itu, Khairy menjelaskan, buat masa ini, vaksinasi Covid-19 disyorkan bagi kanak-kanak berumur 5 hingga 11 tahun dengan keutamaan diberikan kepada penerima yang mempunyai masalah kesihatan.

“Masalah kesihatan itu merangkumi penyakit seperti respiratori kronik, kardiovaskular, Immunosuppression, kencing manis, ginjal kronik dan penyakit saraf,” ujarnya. -K! ONLINE.

Program vaksinasi kanak-kanak bermula Februari depan


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Nabila Huda bakal berdepan tindakan saman

Zul Ariffin buka mulut tentang hubungan dengan Sabrina

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker