Ismail jawab tuduhan Hannah Yeoh mengenai Bantuan Wang Ihsan

Ismail jawab tuduhan Hannah Yeoh mengenai Bantuan Wang Ihsan

Permohonan bagi mendapatkan Bantuan Wang Ihsan (BWI) sebanyak RM1,000 yang disediakan kerajaan kepada rakyat ditimpa bencana tidak pernah ditutup.

Malah, Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan akan tetap memberikan bantuan berkenaan apabila rakyat berhadapan bencana.



Menjawab dakwaan Hannah Yeoh di Twitter, Perdana Menteri turut meminta Ahli Parlimen Segambut itu supaya memeriksa fakta terlebih dahulu sebelum mengeluarkan kenyataan.

“Permohonan BWI tidak pernah ditutup. Malah, kerajaan akan bayar setiap kali mereka ditimpa bencana.

“Kalau dua kali dilanda bencana, dua kalilah kerajaan akan bayar. Itu arahan saya.

“Baik YB (Yang Berhormat) periksa fakta dahulu, jangan terus percaya pada maklumat WhatsApp. Tindakan YB mengelirukan rakyat,” ciap Perdana Menteri membalas dakwaan Hannah.



Terdahulu, Hannah dalam ciapannya berkongsikan tangkap layar WhatsApp mendakwa borang permohonan untuk mendapatkan bantuan kewangan banjir perlu dihantar sebelum pukul 12 tengah hari esok.

“@IsmailSabri60 bagaimana kerajaan boleh umumkan bantuan kewangan banjir RM1,000 tanpa butiran lengkap dan tiba-tiba tutup permohonan esok?
“Esok malam Krismas. Ini nak betul-betul bantu penduduk atau buat kerja bagai melepaskan batuk di tangga?,” soal Hannah.

Ahad lalu, Ismail Sabri mengumumkan kerajaan bersetuju memberi sumbangan sebanyak RM1,000 kepada setiap isi rumah yang terjejas akibat bencana banjir.

Menurut Perdana Menteri, bayaran bantuan ini akan disegerakan bagi meringankan beban mereka yang terkesan dengan bencana ini.



“Biasanya selepas pulang ke rumah baru bayaran dibuat. Kita akan dapat senarai nama dari Pejabat Daerah.

“Namun kita akan segerakan, kita tak nak lama. Bila mangsa balik ke rumah macam-macamlah diperlukan mereka. Banyak kerosakan pastinya dialami mangsa.

“Mungkin tak cukup, tetapi ini bantu terutama aspek barangan keperluan asas,” katanya.

Ismail jawab tuduhan Hannah Yeoh mengenai Bantuan Wang Ihsan




Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU</a


ASB: Dividen dan bonus 5% untuk 2021



Patin banjir! Rezeki menjala dapat saiz 15kilogram seekor

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker