PRN Melaka: PAS tidak boleh pakai dua baju, luar lain dalam lain

PRN Melaka: PAS tidak boleh pakai dua baju, luar lain dalam lain

oleh Zulkiflee Bakar

PILIHAN Raya Negeri (PRN) Melaka boleh dianggap unik apabila parti-parti yang bergabung dalam kerajaan di peringkat pusat akan bertarung sesama sendiri jika kata sepakat gagal dicapai khususnya melibatkan Bersatu dan UMNO.



Lebih unik lagi mengenai kedudukan Pas kerana mereka menjalinkan hubungan politik dengan kedua-dua parti tersebut. Bersama Bersatu sebagai anggota rasmi Perikatan Nasional (PN) dan menandatangani piagam dengan UMNO dalam Muafakat Nasional (MN).

Apabila tercetus PRN Melaka akibat pergolakan dalaman UMNO, Pas berada dalam kedudukan ‘diluah mati emak, ditelan mati bapa’. Dan keadaan menjadi lebih rumit apabila buat pertamanya dalam sejarah, Pas bersetuju tidak menggunakan lambang parti itu sebaliknya menggunakan lambang Perikatan Nasional.

Ada yang mentafsirkan bahawa itu membuktikan komitmen Pas untuk bersama Perikatan Nasional dan menghormati persefahaman yang dicapai dalam perikatan yang dipimpin oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Tetapi persoalan mula timbul apabila pada masa sama pemimpin Pas menegaskan, penggunaan logo itu bukan menafikan kerjasama dengan UMNO dalam Muafakat Nasional. ‘Lebih pening’ lagi Pas masih kekal dengan pendirian iaitu menyokong penyandang kerusi.



Contohnya di PRN Melaka, jika kerusi dimenangi oleh UMNO maka Pas akan beri sokongan kepada calon UMNO begitu juga jika kerusi itu dimenangi oleh Bersatu. Dan perkara ini ditegaskan oleh Pesuruhjaya Pas Melaka, Kamarudin Sidek.

“Makna kalau kata ada pihak PN, contoh Bersatu (Parti Pribumi Bersatu Malaysia) masuk lawan juga di kawasan kerusi yang UMNO menang, Pas tidak teragak-agak untuk menyokong UMNO dalam kerusi tersebut, begitu juga sebaliknya.

“Kerusi yang telah dimenangi oleh Bersatu, UMNO tak boleh masuk… kalau dia (UMNO) masuk kita (Pas) akan menyokong Bersatu… bermakna kita menghormati, jadi tak ada isu saya rasa… matlamat (tetap) satu lawan satu (dengan PH),’’ kata beliau seperti dilapor Bernama.

Niat Pas amat murni iaitu mengelakkan pertembungan satu lawan satu dan atas matlamat itu juga Pas memutuskan akan bertanding di kerusi dimenangi Pakatan Harapan.



Maknanya dalam PRN Melaka, Pas mahu menjadi ibarat lilin membakar diri tetapi pada masa sama ramai yang senyum sinis bila Pas tidak akan menyokong sekutunya, Bersatu jika berlaku pertembungan tiga penjuru di kerusi dimenangi UMNO.

Sesetengah penganalisis mendakwa Pas cuba bermain di dua kolam walaupun akan menggunakan lambang Perikatan Nasional.

Penulis tidak menganggap apa yang dikatakan oleh Kamarudin itu salah kerana itulah keputusan kepemimpinan Pa sebelum ini.

Justeru menjadi tanggungjawab kepada kepemimpinan Pas untuk memberi pencerahan dan membuat ketetapan apakah dasar menyokong penyandang masih terpakai atau tidak?



Ia kerana pendirian itu mengelirukan dan dilihat bercelaru biarpun Pas dianggap melakukan pengorbanan besar untuk bertanding di kerusi-kerusi dimenangi PH.

Kepemimpinan Pas tidak boleh memikirkan ketaatan ahli-ahlinya sahaja yang pasti akan patuh terhadap apa juga arahan mereka, tetapi Pas juga kena fikirkan pengundi non partisan atau atas pagar.

Kelompok ini sudah tentu memuji pengorbanan Pas tetapi mereka juga tertanya-tanya siapa sebenarnya Pas mahu sokong PN atau MN?

Begitu juga soal bertanding di kerusi dimenangi PH, Pas perlu tentukan juga kerusi mana. Tak kan mahu membuat perhitungan seperti PRU-14 bertanding 24 kerusi semua kalah?



Ketika membuat congak-congak kawasan-kawasan yang boleh ditandingi oleh Pas berdasarkan kepada keputusan PRU-14, antara DUN yang penulis fikir Pas boleh meletakkan calon ialah Gadek (DAP majoriti 307 undi), Durian Tunggal (Amanah majoriti 763 undi), Kelebang (PKR majoriti 789 undi), Bemban (DAP majoriti 1,345 undi), Machap Jaya (PKR majoriti 1,336 undi) dan Duyong (DAP 2,895 majoriti).

Cabaran Pas untuk mencapai impian bertanding kawasan dimenangi oleh Pakatan Harapan bukan Bersatu memandangkan Perikatan Nasional pasti ada kesepakatan, tetapi bagaimana dengan UMNO?

Adakah UMNO atau Barisan Nasional bersedia memberi laluan kepada Pas di kawasan-kawasan tersebut jika tahu mereka berpeluang mencapai kemenangan?

Tambahan pula berbanding perolehan undi pada PRU-14, Barisan Nasional dan UMNO mencatatkan jumlah undi mengatasi Pas di kesemua kawasan tersebut. Agak-agak bersediakah UMNO beri laluan kepada Pas untuk elak tiga penjuru?



Kalau benar-benar Pas mahu menyatukan ummah atau mahu menjadi ‘lilin’, apa kata Pas biarkan sahaja UMNO dan Bersatu bertanding di PRN Melaka. Pas hanya menjadi penyokong dan tukang kempen sahaja, soal pembahagian kerusi serah kepada UMNO dan Bersatu berunding. Apabila menang, Pas boleh menjadi ADUN dilantik.

Lagipun sudah terbukti Pas tidak mempunyai kekuatan untuk menandingi parti-parti lain untuk meraih sokongan tetapi berupaya membantu memberi kemenangan. Tetapi sudah pasti Pas tidak mahu berbuat demikian.

Justeru untuk mengatasi kekusutan ini, Pas perlu membuat ketetapan adakah sokongan kepada Perikatan Nasional secara keseluruhan atau menyokong mengikut keputusan PRU-14.

Pas tidak boleh berada dalam ketidaktentuan kerana akan dituduh mahu ‘berlindung’ di sebalik penyatuan ummah. Ini bukan tahun 1990, di mana Pas yang berada dalam blok pembangkang bekerjasama dengan Semangat 46 tetapi tidak bekerjasama dengan sekutu Semangat 46 iaitu DAP.

Pas kena ada pendirian. Semua orang Melayu mahukan penyatuan ummah dan tiada siapa mempertikaikan hasrat Pas mahu menyatukan parti-parti Melayu demi menghalang Pakatan Harapan menang PRN Melaka, tetapi cara atau pelaksanaan kena jelas bukannya menimbulkan persoalan dan kekeliruan.

Penulis bukanlah mahu memperkecilkan Pas tetapi berasa kecewa sebagai sebuah parti besar yang sejarah perjuangannya cukup hebat sehingga kini mampu menguasai tiga negeri, Pas tidak boleh ‘memberi muka’ kepada kelompok yang seolah-olahnya tidak menghormati Pas kerana tahu parti itu tidak ada kekuatan di Melaka.

Sebab itu ada pemimpin parti tersebut bertanya, ‘’adakah lagi Muafakat Nasional’’ dan begitu yakin kalau bertanding solo mereka boleh menang di Melaka.

Kalau Pas sudah membuat keputusan menjadi anggota rasmi Perikatan Nasional maka pastikan kemenangan perikatan itu secara total sama ada di kawasan yang sandang atau tidak. Pas tidak boleh ibarat pakai baju dua lapis, di luar Perikatan Nasional, di dalam Muafakat Nasional.
Utv

PRN Melaka: PAS tidak boleh pakai dua baju, luar lain dalam lain


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU

Kalau lihat jasad Zulfarhan, saya tak boleh nak bayangkan – Hakim

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker