Kutip derma RM91k dengan menipu kematian 14 ahli keluarga

Kutip derma RM91k dengan menipu kematian 14 ahli keluarga

JOHOR BAHRU: Pekerja kepada kontraktor di Kompleks Bersepadu Pengerang yang mendakwa 14 anggota keluarganya meninggal dunia akibat Covid-19, telah berjaya meraih simpati orang ramai hingga mengumpulkan derma berjumlah RM91,000 sejak Jun lepas.

Ketua Polis Daerah Kota Tinggi Hussin Zamora berkata lelaki berusia 45 tahun yang dipercayai menyebarkan berita palsu kematian anggota keluarganya bagi mendapatkan sumbangan itu ditahan ketika hadir di Balai Polis Bayu Damai, Kota Tinggi, semalam, serta direman empat hari mulai hari ini.



“Maklumat tular menerusi media sosial WhatsApp dan Facebook yang mendakwa lelaki tersebut berdepan dengan ujian berat akibat kehilangan keluarga telah menarik simpati orang ramai untuk memberikan sumbangan derma yang dimasukkan ke dalam akaun bank lelaki itu,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Hussin berkata kes itu disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara tidak kurang setahun dan tidak lebih 10 tahun dan sebat serta boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

Beliau turut menasihatkan orang ramai supaya sentiasa berwaspada dan membuat penilaian sebelum membuat apa-apa sumbangan atau derma supaya tidak menjadi mangsa penipuan.

Terdahulu, Petroliam Nasional Bhd (Petronas) dalam satu kenyataan mengesahkan seorang pekerja kepada kontraktor di Kompleks Bersepadu Pengerang dekat Kota Tinggi telah ditahan pihak berkuasa berhubung dakwaan palsu kehilangan ramai anggota keluarga disebabkan jangkitan Covid-19. FMT



Kutip derma RM91k dengan menipu kematian 14 ahli keluarga


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Sekolah tetap dibuka 3 Oktober – Radzi



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker