Menara Tergantung Di Langit Bakal Dibina Di Dubai

Menara Tergantung Di Langit Bakal Dibina Di Dubai

Ketika ini, Burj Khalifa yang terletak di Dubai merupakan bangunan pencakar langit tertinggi di dunia dan menjadi simbolik kepada negara tersebut.

Terbaharu, Dubai dikatakan bakal bina bangunan pencakar langit terapung pula dan akan menjadikan ia bangunan terapung pertama di dunia. Difahamkan, rekaan bangunan tersebut yang dikenali sebagai Menara Analemma diperkenalkan oleh sebuah syarikat arkitek di New York, Clouds AO, sekitar lima tahun lalu.

Menjadi keunikan menara ini apabila bangunan ini akan digantung pada sebuah asteroid dan bukannya dibina di atas tanah seperti bangunan biasa. Untuk pengetahuan anda, NASA menjadualkan misi penangkapan asteroid dan dijangka pada tahun ini.

Selepas Agensi Ruang Angkasa Eropah berjaya membuktikan kebolehan mendarat di atas komet bergerak pada tahun 2015, maka hal ini dirasakan tidak mustahil untuk dilakukan mereka. Malah, bangunan tergantung di asteroid ini akan berputar dalam bentuk angka lapan setiap hari dan akan kembali ke tempat asal di Dubai.

Bukan itu sahaja, Menara Analemma ini akan dilengkapi ruang untuk pelbagai aktiviti daripada ruang pejabat, tempat tinggal dan banyak lagi. Pastinya pembinaan bangunan pencakar langit ini akan memakan kos yang amat tinggi. Akan tetapi, setakat ini masih belum ada sebarang maklumat lanjut tentang pembangunan projek Menara Analemma ini. Vc

Menara Tergantung Di Langit Bakal Dibina Di Dubai


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Dr Sandra : Hang tak tau pikat isteri hang, mai i ajar

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker