Nabil akui ujian ini amat besar

Nabil akui ujian ini amat besar

Penghijrahan seseorang individu ke arah yang lebih baik tentunya akan hadir bersama pelbagai ujian dan dugaan sepanjang perjalanan itu.

Bagi pelakon, pelawak dan pengacara, Nabil Ahmad, ramai sedia maklum mengenai proses penghijrahannya.

Sepanjang perjalanan proses itu, Nabil tidak menafikan dia berdepan dengan pelbagai ujian dan dugaan besar terutamanya dalam beristiqamah.

“Dalam amal ibadah, cabaran dan ujian terbesar adalah untuk terus istiqamah. Saya juga berdepan dengan cabaran ini contohnya untuk memastikan saya dapat bangun untuk menunaikan solat tahajud.

“Pada awal-awal proses perubahan ini, memang saya sangat rajin tapi perlahan-lahan, mulalah diuji dengan beberapa hal contohnya mula lewat sedikit dan kadang-kadang, hanya mampu menunaikan solat Subuh saja,” katanya.

Berkongsi lagi mengenai kisah penghijrahannya, Nabil turut berkongsi apa yang dilaluinya saat awal-awal mula memilih jalan untuk mendekatkan diri dengan Allah.

“Ujian yang lebih dahsyat ialah apabila semua benda kita nak tegur. Tengok isteri sendiri pun saya asyik nak tegur saja macam ada saja benda yang salah.

“Dari situ, saya mula belajar bahawa setiap benda yang kita nak tegur, ada cara terbaik sebab semua orang tidak sempurna termasuklah diri kita sendiri.

“Dari situ juga saya mula belajar untuk sentiasa bersangka baik dengan orang atau husnuzon. Perlahan-lahan saya praktikkan dalam kehidupan, dalam keluarga, isteri dan adik-beradik saya,” katanya.

Pengacara program Gegar Vaganza itu juga meluahkan rasa syukur kerana proses penghijrahannya juga turut mendapat sokongan daripada sahabat-sahabat dan orang di sekelilingnya.

“Saya sendiri pun tak sangka, sahabat-sahabat saya di kampung pun tergerak hati untuk turut sama memperbaiki diri bersama dengan saya.

“Baru-baru ini, ada sahabat menghubungi saya dan bertanya macam mana nak mulakan langkah untuk belajar ilmu agama. Jadi, kami sama-sama adakan kelas ilmu secara virtual dipimpin seorang ustaz.

“Alhamdulillah, setakat ini tak ada lagi orang yang menjauhkan diri daripada saya walaupun saya dah berhijrah. Kalau dulu, memang ada yang jauhkan diri sebab perangai saya,” katanya bergurau.

Cukup dikenali menerusi program-program hiburan, Nabil masih akan terus menjalankan tanggungjawabnya sebagai pengacara, namun akan terus menyuntik sedikit ilmu buat penonton.

“Selagi diberi peluang oleh Astro, saya akan menjalankan tanggungjawab saya. Kalau program yang saya acarakan itu program hiburan 100 peratus, saya akan selitkan juga sedikit ilmu yang saya belajar contohnya kisah teladan dan sebagainya buat penonton.

“Saya tidak akan tinggalkan platform ini kerana kalau difikirkan, berapa ramai saja yang dapat peluang begini. Jadi, saya boleh gunakan platform ini untuk berdakwah dan berkongsi ilmu dengan penonton,” katanya.

Terbaru, Nabil bersyukur kerana dalam tempoh pandemik Covid-19 ini, dia masih lagi diberikan rezeki daripada Allah.

“Saya akui banyak program-program yang tak dapat dijalankan dalam tempoh sekarang dan memang tak ada pendapatan sampingan. Sekarang, 100 peratus pendapatan saya bergantung kepada program Astro.

“Terbaru, saya akan muncul dalam satu program animasi menampilkan saya sebagai watak animasi di TV tidak lama lagi,” katanya. HM

Nabil akui ujian ini amat besar


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Kamu Semua Lakukan Penggubahan Wang Haram, Najib Yang Disalahkan

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker