Pelaksanaan Proklamasi Darurat demi selamatkan rakyat – Pas


Penularan Covid-19 yang meruncing masa kini berpunca daripada pelbagai sebab yang mewajibkan kerajaan bertindak lebih awal dalam menghadapi sebarang kemungkinan yang membahayakan.

Menurut Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, keadaan semasa yang meruncing dan belum terkawal memerlukan kerajaan Perikatan Nasional (PN) melaksanakan tindakan luar biasa dengan memperkenalkan Proklamasi Darurat bagi menangani wabak ini sepenuhnya.

“Cadangan untuk mengisytiharkan darurat kesihatan telah dipersembahkan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.

“Baginda telah melakukan budi bicara melalui musyawarah Majlis Raja-Raja pada peringkat awal.



“Lalu Baginda telah mengambil keputusan yang tidak gopoh dengan memberikan tempoh supaya pihak kerajaan mengambil peluang melaksanakan langkah penyelesaian tanpa darurat, sekiranya dapat diatasi,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Semalam, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menjelaskan proklamasi darurat diisytiharkan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bukan suatu bentuk rampasan kuasa tentera atau penguatkuasaan perintah berkurung.

Tambah Muhyiddin, daripada segi pentadbiran kerajaan, jemaah menteri dan majlis mesyuarat kerajaan negeri-negeri akan terus berfungsi mengikut Perlembagaan Persekutuan.

Ujar Abdul Hadi lagi, Al-Sultan Abdullah telah menegaskan beberapa syarat dan pendekatan yang perlu diambil dalam proklamasi darurat itu.



Antaranya adalah larangan berpolitik dalam mengatasi penularan wabak membunuh ini.

“Ada kalangan mereka yang menganggapnya tidak berbahaya, sehingga dianggap masih boleh diatasi dengan teori-teori tanpa praktikal, seolah-olah tidak berada di planet bumi yang sedang diancam wabak.

“Fikiran mereka sudah sampai ke tahap tidak peka dengan bahaya yang mendatang dan tidak mempedulikan nasihat yang diberikan.

“Ada juga yang masih berpolitiking sepanjang masa dengan pelbagai alasan politik yang tidak matang dan sejahtera. Pada waktu yang gawat ini, mereka masih berbahas siapa yang layak menjadi Perdana Menteri, walaupun dalam keadaan mereka berpecah belah tidak mampu mengumpulkan jumlah yang mencukupi. Ada juga yang telah tenggelam bahteranya, tetapi masih berpaut,” katanya.



Justeru itu, Hadi berkata pelaksanaan proklamasi darurat dilihat boleh menyekat penukaran wabak Covid-19.

“Semua pihak perlu berhenti sekejap berpolitiking, walaupun masih ada yang tidak mahu mengaku kalah dengan apa sahaja tindakannya,” katanya lagi.

Malaysia mencatatkan kes jangkitan harian paling tinggi Covid-19 melebihi 3,000 kes dan dijangka melepasi unjuran 8,000 kes sehari sekiranya kadar kebolehjangkitan (RO) melepasi kadar 1.2. MG

Proklamasi darurat: Wajibkah YDPA mengikut nasihat PM?



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker