Ada hikmah Ismail Sabri jadi PM

PETALING JAYA: Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man membayangkan kemarahan dan kecaman Umno yang memuncak sekiranya Muhyiddin Yassin masih menjadi perdana menteri, susulan sabitan kes Najib Razak berhubung dana RM42 juta milik SRC International.

Katanya, kini beliau menyedari hikmah berlakunya peralihan kuasa kepada Ismail Sabri Yaakob yang juga naib presiden Umno sebagai perdana menteri, menggantikan Muhyiddin yang juga presiden Bersatu.

“Saya nak bayangkan walaupun ramai setuju atau tidak puas hati, itu biasalah setiap keputusan mahkamah, tetapi bayangkan kalau sekiranya yang jadi perdana menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, sekarang.



“Baru saya nampak hikmah kenapa berlaku peralihan kuasa itu. Saya fikir kalau Tan Sri Muhyiddin jadi perdana menteri masa waktu ini kita boleh bayangkan bagaimana rasa tak puas hati Umno pada perdana menteri,” lapor Astro Awani.

Tuan Ibrahim ketika mengulas lanjut berkata walaupun Ismail dari Umno, namun kerajaan tidak campur tangan dalam urusan mahkamah.

“Bila Ismail Sabri jadi perdana menteri walaupun daripada Umno, kerajaan tak campur tangan dalam urusan mahkamah. Jelas bahawa kerajaan tak campur tangan macam kes LCS (kapal tempur pesisir) pun kerajaan serahkan kepada SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia),” katanya.

Katanya, keputusan Mahkamah Persekutuan semalam, memberi keyakinan kepada rakyat dan dunia bahawa institusi kehakiman negara adalah bebas dan positif.



Semalam, mahkamah tertinggi itu mengekalkan sabitan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta dalam rayuan akhir bekas perdana menteri itu untuk mengenepikan sabitan terhadapnya.

Panel lima hakim dipengerusikan Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat mengesahkan sabitan dan hukuman Najib oleh Mahkamah Rayuan pada 8 Dis tahun lalu, yang seterusnya mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi.

Pada 28 Jul 2020, Hakim Nazlan Ghazali menjatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta ke atas bekas Ahli Parlimen Pekan itu atas tujuh tuduhan rasuah.

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392



Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929aa

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Suami Tengku Maimun buat hantaran negatif, bimbang pengaruhi keputusan pertuduhan – Najib



Amelia Henderson Terlalu Seksi, Peminat Doa Ada Lelaki Boleh Bimbingnya

Penyanyi Lelaki Selamba Cium BCL Atas Pentas Dikecam Netizen



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker