Pesalah khalwat pertama dihukum sebat

Pesalah khalwat pertama dihukum sebat

KUALA TERENGGANU – Seorang buruh binaan menjadi pesalah pertama dikenakan hukuman sebatan atas kesalahan melakukan kesalahan khalwat berulang oleh Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu di sini hari ini.

Hakim Syarie Hamidi Shafie menjatuhkan hukuman empat sebatan dan denda RM3,000 ke atas tertuduh, Mohd. Affendi Awang, 42, yang membuat pengakuan bersalah.



Beliau memerintahkan hukuman sebat tersebut dilaksanakan dalam tempoh 14 hari sekiranya tiada rayuan selain hukuman tambahan enam bulan penjara jika gagal membayar denda.

Berdasarkan pertuduhan, Mohd. Affendi didakwa bersama seorang wanita yang bukan isteri dan mahramnya yang boleh menimbulkan syak melakukan khalwat pada 25 Januari lalu.

Dia didakwa melakukan perbuatan tersebut di sebuah premis kosong yang sedang dalam proses ubahsuai di Jalan Penghiburan, Kemaman antara pukul 1.10 pagi hingga 2.15 pagi.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 31 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) Pindaan 2022.



Enakmen yang baru berkuatkuasa 1 Januari lalu itu memperuntukkan hukuman maksimum enam sebatan atau penjara tiga tahun dan denda RM5,000 jika sabit kesalahan.

Mohd. Affendi yang tidak diwakili peguam syarie pernah dihukum denda RM2,700 atas kesalahan sama di Mahkamah Rendah Syariah Kemaman pada 11 Julai tahun lalu. K Online

Pesalah khalwat pertama dihukum sebat

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Lee Chong Wei ‘smash’ pemain lagi

Yasmin Hani masih ‘bergetah’ pada usia 44 tahun



Bekas teman lelaki ugut sebar video seks silam

Jamal Abdillah tarik diri bertanding AJL38



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker