‘Munafik’, Menteri Agama tegur Haji Hadi

PETALING JAYA: Presiden PAS Abdul Hadi Awang diingatkan supaya tidak melabel kerajaan sebagai munafik meskipun tidak bersetuju dengan kaedah urus tadbir negara kini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Mohd Na’im Mokhtar berkata kenyataan Hadi menerusi Minda Presiden PAS semalam bertajuk “cara golongan munafik menentang islam diikuti Israel dan PH” amat keterlaluan.

“Sesungguhnya perbuatan memberi label sedemikian amat mendukacitakan kerana ia boleh mewujudkan kekeliruan dalam kefahaman masyarakat dan menimbulkan bibit-bibit perpecahan serta permusuhan agama antara sesama umat Islam,” katanya dalam kenyataan.



Menerusi catatan Hadi semalam, Ahli Parlimen Marang itu mendakwa PKR sebagai parti minoriti kini memimpin “kerajaan boneka pragmatik liberal”, iaitu sama seperti Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) yang mencapai keputusan minoriti diberikan hak bagi menubuhkan kerajaan dengan sokongan Israel dan Amerika Syarikat (AS).

“Pendekatan pemerintahan mereka sama seperti pendekatan golongan munafik pada zaman Rasulullah terhadap mereka yang beriman supaya menyekat peruntukan kepada pihak lawan,” kata Hadi.

Sehubungan itu, Mohd Na’im mengingatkan umat Islam supaya tidak terjebak dengan usaha melabel oleh sesetengah individu dan pemimpin politik kerana berbahaya serta menyalahi hukum syarak.

“Seluruh umat Islam dinasihatkan menghayati nilai ajaran agama yang melarang perbuatan menuduh seseorang Muslim yang lain dengan gelaran kafir, fasik atau munafik tanpa bersandarkan kepada bukti dan hujah kukuh,” katanya.



Beliau turut menggesa pemimpin politik lebih bertanggungjawab dalam memelihara keutuhan perpaduan ummah serta membudayakan adab meskipun berbeza pendapat menerusi dialog dan perbincangan secara harmoni.

“Ia bagi meleraikan sebarang perbedaan dalam kaedah dan pendekatan urustadbir kenegaraan semasa,” katanya.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Daiyan Trisha dicium Hun Haqeem, netizen naik minyak

Nampak macam mak awak ke, tanya Leona



Aku bersumpah tiada lagi kelahiran lelaki dalam keluarga kau – Bekas menantu Zainal Abidin

Anak Nazir Razak ‘kurang senang’ dengan perkahwinan baru ayahnya



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker