Wee diminta menghadap PAC

Wee diminta menghadap PAC

Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) akan memanggil Ahli Parlimen Ayer Hitam Wee Ka Siong pada prosiding keempat pengurusan pandemik Covid-19 minggu depan selepas nama presiden MCA itu disebut dalam prosiding sebelum ini.

Pengerusi PAC, Mas Ermieyati Samsudin, berkata turut dipanggil bagi prosiding berkenaan ialah bekas ketua setiausaha Kementerian Kesihatan (KKM), Dr Chen Chaw Min.



“Prosiding ini dijadualkan pada 21 Sept, Khamis depan.

“PAC memerlukan keterangan dan penjelasan daripada Wee Ka Siong memandangkan nama beliau disebut dalam prosiding sebelum ini dan untuk berlaku adil kepada beliau, PAC mahu mendengar penjelasannya,” katanya pada sidang media selepas mesyuarat PAC di Parlimen.

Bagaimanapun, Mas Ermieyati yang juga Ahli Parlimen Masjid Tanah berkata pihaknya tidak dapat mendedahkan alasan Wee dipanggil kerana prosiding PAC tertakluk kepada Peraturan Mesyuarat 85.

Terdahulu PAC mengadakan prosiding ketiga yang mana Timbalan Ketua Setiausaha (Kewangan) KKM, Dr Norazman Ayob; Pengerusi Pharmaniaga, Izaddeen Daud, dan Pengerusi, Exco Pharmaniaga, Ahmad Shahredzuan Mohd Shariff memberikan keterangan.



Prosiding pertama PAC berhubung isu itu diadakan pada 15 Jun lalu manakala, prosiding kedua pada 22 Ogos lalu.

Beliau memaklumkan surat panggilan mesyuarat kepada saksi akan dikeluarkan hari ini dan semua yang berkenaan diminta hadir bagi membantu PAC melengkapkan siasatan terhadap isu tersebut.

Dalam pada itu, Mas Ermieyati memaklumkan Kementerian Pertahanan akan dipanggil untuk memberikan penjelasan pada 3 Okt mengenai kemajuan projek pembinaan kapal tempur pesisir (LCS) bagi Jun 2023 hingga Ogos 2023.

Katanya, PAC sebelum ini bersetuju mendengar perkembangan projek LCS bagi setiap tiga bulan, dengan prosiding pertama membabitkan perkara berkenaan pada 10 Jun lalu.



Beliau juga memaklumkan prosiding baharu ke atas Tabung Pembangunan Sumber Manusia Berhad (HRDF) akan dijalankan pada minggu kedua, mesyuarat ketiga Parlimen.

“Dimaklumkan bahawa PAC sebulat suara bersetuju untuk memulakan prosiding ke atas HRDF. Tajuk bagi prosiding ini akan ditentukan kemudian,” katanya. FMT

Wee diminta menghadap PAC

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Kak KM maki suami langgar kereta kesayangan? (Video)

Abah pilih dia ceraikan mak dan anak-anak sekali



Azhar Ali kembali ‘Scam’ jadi Perdana Fellow Di MITI?

Aisar Khaled payung ‘rider makanan’ motosikal baharu selepas motorsikal lama disita JPJ [VIDEO]



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker