Gajah naik minyak serang kakitangan Zoo Kemaman

Gajah naik minyak serang kakitangan Zoo Kemaman

KEMAMAN: “Sangat pelik kenapa ‘Talong’ tiba-tiba naik minyak sedangkan saya sudah menjaganya sejak 11 tahun lalu,” kata Musbaha Din yang cedera parah selepas diserang seekor gajah jantan di Taman Rekreasi dan Zoo Kemaman.

Musbaha, 37, yang bekerja sebagai penjaga gajah di zoo terbabit berkata, kejadian pada Ahad lalu ketika sedang memandikan gajah seberat 1.5 tan itu yang dipanggil ‘Talong’, kira-kira jam 8.30 pagi.

“Sebelum kejadian, saya bersama tiga rakan setugas masuk ke kandang untuk memandikan ‘Talong’ dan seekor lagi gajah dewasa dan kedua-dua haiwan itu kelihatan jinak seperti biasa.

“Namun, tiba-tiba ‘Talong’ yang berusia 13 tahun itu tiba-tiba meluru menyerang saya yang menyebabkan saya mengalami kecederaan di bahagian perut akibat ditusuk dengan gading gajah terbabit,” katanya.

Beliau berkata, tindakan gajah terbabit yang menghimpit badannya pada sebatang tiang di situ turut menyebabkan dia tidak mampu bergerak dan melarikan diri.

“Kawan-kawan saya berusaha membantu meredakan gajah terbabit supaya tidak lagi menyerang saya dan beberapa minit selepas itu haiwan berkenaan akhirnya melepaskan sebelum dibawa ke Hospital Kemaman.

“Saya menjalani pembedahan dan menerima 15 jahitan di bahagian perut dan dirawat selama seminggu di Hospital Kemaman sebelum dibenarkan pulang Sabtu lalu,” katanya.

Musbaha berkata, pegawai perubatan memaklumkan tusukan gading gajah itu menembusi sehingga ke lapisan kedua perut.

“Nasib baik saya sempat mengelak dan hanya kena satu tusukan sahaja, kalau kena dua-dua tusukan gading gajah itu, sudah tentu nyawa saya akan melayang,” katanya.

Beliau juga berkata, dia tidak tahu kenapa gajah terbabit bertindak demikian sedangkan gajah itu sangat mesra dengannya kerana sudah 11 tahun menjaga gajah terbabit.

“Sudah 13 tahun saya berkerja di situ dan ia menjadi satu sejarah yang sukar saya lupakan dan saya akan terus bertugas di sini sebaik kesihatan saya kembali pulih sepenuhnya,” katanya. BH

Gajah naik minyak serang kakitangan Zoo Kemaman

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Pelajar IPT dicekup ‘bergesel paha’ di tepi pantai

Mahathir sudah lakukan yang terbaik – Anwar

Johari dedah punca pertumbuhan ekonomi 8.7% tahun lepas

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker