Buaian permainan funfair hampir terjatuh, nyaris ancam nyawa kanak-kanak

Buaian permainan funfair hampir terjatuh, nyaris ancam nyawa kanak-kanak

JERANTUT : Insiden sangkar buaian yang nyaris jatuh dan meragut nyawa pengunjung yang sedang menaikinya di pusat hiburan bergerak di Bandar Inderpura dekat sini malam tadi menjadi tular.

Dipercayai berkenaan dipercayai skru pengikatnya rosak mengakibatkan sangkar buaian itu jatuh dan nyaris mengancam nyawa pengunjung yang menaiki alat permainan itu.

Kejadian itu dipercayai berlaku antara jam 9 hingga 10.30 malam tadi menyebabkan suasana menjadi kecoh dan berlaku jeritan daripada orang ramai khususnya ibu bapa yang melihat beberapa buah ‘sangkar’ bagai terlucut dan hampir jatuh yang ketika itu memuatkan pengunjung termasuk kanak-kanak dan sedang berpusing.

Hantaran seorang pengunjung yang juga penjaga kanak-kanak yang terlibat yang dikenali sebagai Eintan Ejam berkata, dia cemas melihat anak-anaknya yang berada di dalam sangkar buaian itu seperti hendak jatuh ketika buaian yang sedang bergerak itu.

“Saya sangat cemas apabila sangkar itu terbalik dan cuba menenangkan tiga orang anaknya yang menjerit dan menangis ketakutan.

“Selain itu, saya turut terkejut dan ‘memarahi’ seseorang dipercayai petugas permainan di situ kerana terlalu takut dan bimbang dengan kecelakaan yang bakal berlaku,” katanya.

Menerusi hantaran tersebut, Eintan Ejam berasa kecewa dan marah dengan tindakan sambil lewa pihak pengurusan permainan buaian itu serta tidak endah dengan keselamatan pengunjung khususnya anak-anak.

Dia menasihatkan ibu bapa dan pengunjung supaya berhati-hati ketika memasuki funfair berkenaan berasaskan kejadian yang menimpa anaknya nyaris jatuh daripada buaian yang berpusing itu.

Sehingga pukul 12 tengah hari ini, hantaran Eintan Ejam mendapat sebanyak 250 ‘suka’ dan 395 komen dan 508 kongsi.

Pengerusi Pertubuhan Kebajikan Amal Sejagat, Mohd. Nor Izzat Mohd. Johari berkata, pihaknya kesal kerana pemilik funfair berkenaan yang tidak bertanggungjawab kerana memberikan (membenarkan) orang awam menaiki besi buruk yang mengundang risiko keselamatan mereka.

Kebanyakan netizen dan kenalan Eintan Ejam meminta supaya permainan di funfair itu ditutup bagi mengelakkan risiko keselamatan pengunjung terutamanya kanak-kanak.

Ada nitizen memberitahu peralatan yang dipasang pada buaian itu merupakan besi buruk yang digunakan sejak tahun 1990-an dan daif malah tidak sesuai lagi untuk digunakan sebagai permainan (buaian).

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Jerantut, Superintenden Mazlan Hassan mengesahkan kejadian tersebut. Wc

Buaian permainan funfair hampir terjatuh, nyaris ancam nyawa kanak-kanak


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU</a


Ibu Puteri Balqis tampil pertahankan anaknya

Nabila Huda berang dengan akak yang digelarnya bangsat

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker