Kubur dikorek dan mayat dimakan beruang di Gua Musang

Gambar Hiasan

Seekor beruang dewasa didakwa mengorek kubur dan memakan mayat seorang penduduk di Kampung Dakoh, Pos Balar, sekali gus mengundang kebimbangan lebih 100 penduduk Orang Asli suku kaum Temiar di Gua Musang.

Pada kejadian 27 Dis lalu, seorang penduduk mendakwa beruang itu menggali kubur, Amek Along, 48, lalu memakan sebahagian mayat wanita berkenaan.

Suami Amek, Mazlan Aluij, 50, berkata dia menyedari kejadian kubur isterinya digali haiwan liar itu kira-kira 9.20 pagi.

Katanya, Amek meninggal pada 1 Dis lalu akibat strok dan dikebumikan di perkuburan Kampung Dakoh.



“Jarak rumah dengan tanah perkuburan hanya 300m. Sudah jadi rutin kami melawat dan membersihkan kubur, tetapi sebelum ini tidak ada apa mencurigakan.

Penduduk Kampung Dakoh, Pos Balar, Mazlan Aluij, berkata pada 26 Dis lalu dia bersama anak lelaki pergi membersihkan kubur seperti biasa dan melihat ada kesan tapak kaki serta najis beruang di kawasan kubur isterinya.

“Namun, pada 26 Dis lalu, saya bersama anak lelaki datang untuk membersihkan kubur seperti biasa dan melihat ada kesan tapak kaki serta najis beruang di kawasan kubur isteri.

“Keesokannya saya bersama penduduk kampung ke kubur memeriksa kawasan sekitar dan kami dapati mayat isteri sudah dimakan beruang dan haiwan liar terbabit masih berkeliaran di kawasan perkuburan. Mengikut adat kami, mayat itu tak dapat dialihkan dan hanya dibiarkan di situ,” katanya menurut Berita Harian.

Mazlan berkata, bimbang kejadian sama berulang, ancaman keselamatan terhadap penduduk kampung, dia membuat laporan di Balai Polis Gua Musang.



“Beruang terbabit juga dilihat berkeliaran di belakang rumah saya dan hampir menyerang anjing peliharaan. Kami juga sudah buat aduan kepada Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) supaya tindakan segera dapat diambil,” katanya.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Syamsul buat air mata Yusof Haslam gugur

Hubungan terlarang Ibu mentua dan menantu: ‘Kami tidak berzina, hanya curhat’



 

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker