Isu LCS: Tokmat mahu lihat kehadapan siapkan segera kapal

PUTRAJAYA: Tidak guna mengungkit perkara lalu berhubung isu projek kapal tempur pesisir (LCS), sebaliknya Menteri Pertahanan Mohamad Hasan menegaskan mahu fokus memastikan aset ketenteraan negara itu siap dibina mengikut jadual.

“Tidak guna bercakap mengenai masa lampau, tetapi apa yang kita nak capai, itu yang paling penting kerana ia adalah aset strategik bagi angkatan tentera Malaysia.

“Banyak pihak terbabit dalam rundingan itu (LCS), jadi tiada guna…kita perlu tumpukan apa yang kita perlu selesaikan selepas ini,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menghadiri majlis graduasi Maktab Ketahanan Nasional (MKN), Maktab Pertahanan Angkatan Tentera (MPAT), dan Maktab Turus Angkatan Tentera (MTAT) 2022.

Projek LCS dianggap perolehan pertahanan terbesar dalam sejarah negara dengan kos keseluruhan RM9 bilion.

Projek itu mencetuskan kontroversi selepas Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) mendedahkan tiada sebuah pun kapal itu disiapkan, walaupun kerajaan sudah membayar RM6.08 bilion kepada Boustead Naval Shipyard (BNS) yang mendapat projek itu secara rundingan terus.

Mengikut jadual asal, BNS sepatutnya menyerahkan lima unit LCS sejak 2013 hingga Ogos lalu.

Mohamad yang memulakan tugas rasmi di kementerian pada 5 Dis lalu, berkata beliau akan mendapatkan taklimat berkaitan kemajuan projek LCS daripada pihak terbabit dalam masa terdekat sebelum memberikan sebarang penjelasan lanjut.

Dalam perkembangan lain, Mohamad berkata, kerajaan akan mengkaji segala permintaan anggota tentera berkaitan isu kebajikan dan perumahan berdasarkan kemampuan negara.

Ini kerana, katanya, negara perlu bersedia kemungkinan jangkaan ekonomi dunia bahawa akan berlaku kemelesetan ekonomi dalam tempoh dua tahun lagi.

“(Segala permintaan anggota) kita akan teliti dengan baik berdasarkan kemampuan negara. Kerana kita kena beri keutamaan dalam keadaan negara bersedia kemelesetan ekonomi dalam dua tahun lagi.

“Jadi kita kena beri keutamaan yang mana kita perlu ada untuk kita pastikan ianya dapat disusun atur dengan baik,” katanya.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Baru saja kahwin Dai Syed dah cakap pasal kahwin lain (Video)

Tomok dakwa pekerjanya kena pukau

Farid Kamil Terlepas Hukuman Penjara Sebab Berlakon Watak Anwar Ibrahim?

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker