Anwar umum ahli kabinet ‘Kerajaan Perpaduan’ petang ini

Anwar Ibrahim mengesahkan dia akan mendedahkan senarai kabinet baru yang ditunggu-tunggu ramai di Putrajaya petang ini.

Berucap di majlis jamuan Kenduri Rakyat di Tambun, Perak, perdana menteri berkata, pengumuman itu dibuat selepas senarai berkenaan dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara pagi tadi.

Turut hadir di majlis itu ialah Menteri Besar Perak, Saarani Mohamad.

“Saya buat keputusan persembahkan (senarai anggota kabinet) kepada Tuanku dan Insya-Allah saya akan umumkan barisan menteri pada petang ini,” kata Anwar.

Ahli parlimen Tambun itu menjelaskan biasanya jika ada pengumuman penting sebegitu dia tidak akan keluar Putrajaya bagi memberi tumpuan kepada hal-hal berkaitan.

Bagaimanapun, tambah Anwar, dia tidak dapat mengetepikan “panggilan orang Tambun dan orang Perak” yang menunggunya di majlis tersebut.

Pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu juga menjelaskan, ada “ratusan” orang yang layak untuk dibawa menyertai kabinet baru namun dia terpaksa membuat pilihan kerana jawatan yang disediakan adalah terbatas.

Anwar juga menjelaskan sebelum ini kerajaan sudah bersetuju untuk mengehadkan bilangan jemaah menteri dan pelantikan lain seperti duta khas.

Katanya langkah itu perlu diambil bagi menjimatkan wang negara dan dana tersebut akhirnya akan ‘dipulangkan’ kepada rakyat terbanyak.

Kenduri Rakyat di Tambun hari ini merupakan majlis rasmi pertama untuk Anwar sebagai perdana menteri di luar Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Sebelum hadir ke majlis tersebut Anwar diperkenan menghadap Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah, di Istana Kinta, Ipoh.

Sebelum ini timbul spekulasi yang mengaitkan Presiden Umno yang juga Pengerusi BN, Ahmad Zahid Hamidi, bakal dilantik sebagai timbalan perdana menteri.

Jawatan timbalan perdana menteri dijangka diberikan kepada BN selepas parti itu bersetuju menyertai kerajaan dan menjadi gabungan kedua terbesar selepas PH.

Anwar yang juga Presiden PKR dilantik sebagai perdana menteri selepas mendapat sokongan BN, Gabungan Parti Sarawak (GPS), Gabungan Rakyat Sabah (GRS) dan Warisan selepas keputusan PRU ke-15 menyaksikan tiada parti mendapat majoriti mudah bagi membentuk kerajaan.

Dalam pada itu, Anwar berkata, dia akan mengadakan mesyuarat khas bersama barisan kabinetnya Isnin ini.

Katanya, pertemuan itu bagi membincangkan isu-isu berkaitan kepentingan rakyat serta peraturan yang akan ditetapkan terhadap jemaah menteri.

Antaranya, kata Anwar, peraturan itu membabitkan cara mereka berdamping dan bekerjasama dengan penjawat awam, kaedah buat pengumuman mesyuarat dasar dan cara berjimat agar tidak berbelanja melebihi had.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Perlantikan kabinet, Annuar Musa kini ‘bertukar nada’

Bila Formula Rafizi Akan Mula Dilaksanakan?

Ronaldo bakal berhijrah ke Arab Saudi

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker